Dosledovat počátek komplikovaného vztahu mezi Izraelem a Palestinou není jednoduchým úkolem ani pro světové experty. Jak ale vidí dlouhotrvající spor, v němž se momenty křehkého míru střídají s výpady agrese, celosvětově známí a oceňovaní dokumentaristé? Je jejich kamera tichým pozorovatelem, anebo nositelem silného politického názoru? Putujte s námi na celé dva týdny prostřednictvím bezpečí vašich obrazovek na hranice pásma Gazy od pondělí 8. do neděle 21. září zdarma!
Pro původem izraelského režiséra Eyala Sivana se napjaté dění na hranicích izraelského a palestinského státu stalo celoživotním filmovým tématem. S otevřeně kritickým postojem režisér prozkoumává odlišné perspektivy, z nichž izraelští Židé a palestinští Arabové nahlížejí vlastní dějiny a vzájemnou historii. Komplexní, tradicí předávaný a i v nepatrných detailech vyvstávající problém neschopnosti nalézt společnou řeč Sivan sleduje v nejrůznějších oblastech života - v systémech práva, vzdělávání i v umění.
Právě na konfrontaci dvou odlišných pohledů stojí také jeden z posledních autorových snímků COMMON STATE, POTENTIAL CONVERSATION (SPOLEČNÝ STÁT, MOŽNOSTI ROZHOVORU), v němž prostřednictvím 20 rozhovorů se zástupci různých skupin izraelských a palestinských obyvatel, mezi nimiž nechybí lokální politici, právníci, umělci či teenageři, režisér nechává vykrystalizovat hluboce zakořeněný střet do jednoduše snímaných filmových polí. Nejenom vývoj vzájemného konfliktu, ale také Sivanovy práce, lze sledovat prostřednictvím druhého z uváděných autorových snímků, staršího dokumentu AQABAT JABER, PEACE WITH NO RETURN? (AQABAT JABER, MÍR BEZ NÁVRATU?). V něm se režisér navrací do místa svého prvního filmového natáčení, palestinského uprchlického tábora Aqabat Jaber, aby zde sledoval příběh generací, které o místě svého původního domova dosud pouze slyšely.
Další autorovy snímky, které nejsou součástí speciálního programu, můžete sledovat na samostatné stránce režisérovy retrospektivy.
Hvězda britského dokumentárního filmu Sean McAllister, nositel mnoha ocenění včetně ceny poroty prestižního festivalu Sundance, přispěl do filmového výběru snímkem SETTLERS (OSADNÍCI). S kamerou vklíněnou do intimní blízkosti hlavních hrdinů představuje dvě výrazné osobnosti mezi jeruzalémskými obyvateli - politicky angažovaného a izraelským státem trestaného Palestince Aliho, jemuž sekunduje svérázný příslušník ortodoxní židovské komunity Dov. Oba milují místo, ve kterém žijí. Oba však cítí, že v tomto místě není prostor pro ně pro oba.
Pomyslnou dokumentární cestu na hranice výbušného území uzavírá francouzský snímek VIDEOMAPPINGS: AIDA, PALESTINE (VIDEOMAPPING: AIDA, PALESTINA), jenž překvapuje svou vizuální přímočarou formou. Autor, původem německý režisér Till Roeskens, využívá vizuálního jazyka hlavních hrdinů v podobě náčrtů palestinského uprchlického tábora Aida, které doplňuje o komentář mladého muže, majícího za sebou neúspěšný pokus o překročení hranic, a jedné z pamětnic založení tábora. Snímek si vysloužil hlavní cenu francouzského festivalu FID Marseille v roce 2009.
Jaké jsou politické hranice, které dokument dokáže překročit? A jaká je politika hranic mezi Izraelem a Palestinou? Sledujte v dokumentárním výběru od 8. do 21. září na DAFilms.cz zdarma!
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.