Zkáza krásou: Zrcadlo moderních dějin v jedné tváři

Prožijte dokumentární drama, které se neodehrálo podle textu filmového scénáře, ale podle skriptu dějin válečné a poválečné Evropy. Zažijte opojné vzestupy a strmé pády na pozadí vzniku světa prvních hvězd filmového plátna, rozpínavosti Třetí říše i exilové samoty. Seznamte se s životním příběhem filmové divy 20. a 30. let Lídy Baarové, ženy, která okouzlila nacisté Německo, v posledním snímku světově oceňované režisérky Heleny Třeštíkové ZKÁZA KRÁSOU!

Po sérii dokumentárních vyprávění čerpajících ze současnosti, v nichž hlavní roli hrají rodinné vztahy (Soukromý vesmír), kolotoč drogové závislosti (Katka), boj o vzestup ze společenského dna (Mallory) či svět vězeňství (René), se světově uznávaná česká režisérka Helena Třeštíková pouští ve snímku ZKÁZA KRÁSOU do pátrání v hlubší dějinné minulosti. Prostřednictvím práce s archivními materiály a na základě osobních rozhovorů se autorka pouští do rekonstrukce příběhu nejvýraznější hvězdy středoevropského filmu meziválečných let Lídy Baarové.

Životní drama, které jakoby samo spíše připomínalo filmový scénář, skládá režisérka dohromady s pomocí svého dlouholetého kolegy, režiséra a střihače Jakuba Hejny. Před diváky, kterým ve své tvorbě Třeštíková obvykle pomocí takzvané časosběrné metody nabízí možnost sledovat své hrdiny na časové lince až několika desítek let, vyvstává ve ZKÁZE KRÁSOU vyprávění až antických rozměrů. Na jeho počátku stojí mladá československá dívka, jejíž krása ji v době vzniku filmového průmyslu katapultuje mezi nejúspěšnější herecké tváře střední Evropy. Obecenstvo kinosálů si podmaňuje s lehkostí, která ji přinese zájem až z nejvyšších kruhů nacistického Německa, jehož ideologie a moc se mezitím začíná šířit starým kontinentem.

Po pár opojných letech, v nichž se Baarová kromě hereckých rolí ujímá také role milenky vrchního velitele říšské propagandy, Josepha Goebbelse, je herečka v roce 1939 z Německa vyhoštěna. Po krátkém návratu do Československa, kde je považována za kolaboranta a národního nepřítele, a několika pobytech v zahraničí se Baarová do své rodné země definitivně dostává prostřednictvím amerických vojsk v roce 1945. Z předválečného výsluní padá až na samé dno, když se na dobu jednoho a půl roku ocitá ve vězení a v krátkém sledu za sebou prožívá smrt své matky a sestry, které jsou významně spojeny s její proněmeckou minulostí. Z Československa pak nadobro odchází s rokem 1948, kdy v rakouském Salzburku začíná žít nejdelší etapu svého života, v níž hlavní roli sehrává samota.

Do té se jako jedné z mála podaří v roce 1995 proniknout režisérce Třeštíkové:

"Kdybych měla definovat, co jsem cítila, tak mi z toho vychází osoba hodně spjatá s počátky filmu. Lída Baarová nastoupila do filmu v době, kdy to bylo nové médium a lidi nebyli uvyklí na kult hvězd a tak velkou slávu. Bylo to vše mnohonásobně větší, než co všichni zažili do té doby. Myslím, že ona byla jednou z prvních obětí chybné sebeinterpretace. Najednou totiž začala sama sebe vnímat jako nějakou nedotknutelnou bohyni."

Nechte se okouzlit "krásou" velkých dokumentárních vyprávění i snímkem ZKÁZA KRÁSOU! Sledujte poslední snímek režisérky Heleny Třeštíkové a poslední přírůstek do filmového katalogu DAFilms.cz!

Vybrané filmy

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít