V rodinném domě na předměstí Kodaně žije skupinka intelektuálů, které spojuje zvláštní zábava – hrají si na idioty a záměrně tak provokují své okolí. Na procházce, v restauraci, v bazénu, na exkurzi v továrně… Dílo s podtitulem „Idiotský film o idiotech a pro idioty“ už ode dne své premiéry v soutěži festivalu Cannes rozděluje publikum a dráždí svou explicitností i zobrazením lidí s postižením. Druhý film z “trilogie zlatého srdce”, první Trierův snímek kompletně natočený na digitální kameru. Režisér zde v praxi zpracoval vlivný manifest z roku 1995, který sepsal spolu s kolegou Thomasem Vinterbergem a v němž žádal „očistu“ filmu od produkčních úprav, návrat k jednoduchosti a soustředění na příběh a postavy.
Naše doporučení:
Jeden z prvních filmů natočených kompletně na digitální kameru je nestydatou satirickou komedií o partě intelektuálů, které už nebaví omezující společenské konvence. A tak se rozhodnou shodit masky a dát průchod svým vnitřním idiotům. Trier film natáčel podle přísných zásad manifestu Dogma 95. Stylistická omezení ovšem dokázal proměnit ve svou výhodu – kamera i dramaturgie jsou stejně svobodomyslné jako anarchistické chování postav.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.