// Vaše online dokumentární kino //

Již 10 let pro vás objevujeme ty nejlepší dokumentární filmy



Tatíček a Lili Marlén

REŽ: Jan Šikl
2002 / Česká republika / 52 min

Stream

1.99 €

Pusťte si film on-line, za nejnižší cenu, ve slušné kvalitě a aniž byste cokoliv stahovali!
Tech. spec. MP4 360p
Zvukové stopy cz
Titulky eng

Nutný jednotlivý nákup. Chcete-li je mít pohodlnější, doporučujeme registraci uživatelského účtu a nabití kreditu. Získáte též výhodnější bonusy sledování online.

AVI

3.99 €

Stáhněte si film ve výborné kvalitě do počítače a pusťte si ho později, nebo i vícekrát!
Tech. spec. Download AVI 360p
Zvukové stopy cz
Titulky eng

Nutný jednotlivý nákup. Chcete-li je mít pohodlnější, doporučujeme registraci uživatelského účtu a nabití kreditu. Získáte též výhodnější bonusy sledování online.

DVD

3.99 €

Nejvyšší kvalita filmu, se všemi funkcemi klasického DVD. Stáhněte, vypalte a sledujte film na vašem PC nebo televizoru!
Tech. spec. Download ISO
Zvukové stopy cz
Titulky eng

Nutný jednotlivý nákup. Chcete-li je mít pohodlnější, doporučujeme registraci uživatelského účtu a nabití kreditu. Získáte též výhodnější bonusy sledování online.

Recommend this film

Tatíček a Lili Marlén je volným pokračováním dílu Král Velichovek. Příběh je vyprávěn pohledem malé Evy, která vzpomíná na statek ve Velichovkách a především na své rodiče: tatíčka a Lili. Život zachycených na soukromém archivním filmu je velmi intimním pohledem do vztahů uvnitř rodiny.
Velichovky leží na česko německém pomezí. Seisser byl zde úspěšným sedlákem. Měl tři dcery. Nejstarší se jmenovala Lili. Lili byla krásná a temperamentní. Zamilovala se do mladého lékaře z Prahy a prožila s ním několik velmi šťastných let. Na léta strávená pohromadě ve Velichovkách a v Praze vzpomíná malá Eva jako na nejšťastnější léta svého života. A to navzdory tomu, že začala válka. V tu dobu si také malá Eva zamilovala populární válečnou píseň „Lili Marlén“, kterou si spojovala s matkou.
Jenže sladký život v Praze Lili okouzlil a od rodiny se postupně vzdalovala. Život Evy se upnul na otce, kterého nesmírně milovala a kterému neřekla jinak než „tatíček“.
Konec války a nástup komunismu přinesly do rodinného života Evy další zvraty. Byly dramatičtější, než celá prožitá válka.

O filmu

Režisér Jan Šikl
Scénář Jan Šikl
Kamera
Střih Jan Daňhel
Hudba
Zvuk Daniel Němec
Délka 52 min
Rok 2002
Země Česká republika
Barva
Tagy česká společnost, osobní, rodinné archivy, střihový, Sudety
Produkce
Distribuce
Festivaly
Ocenění

Články o filmu (1)

Století rodinných stolů

Pozorně jsem sledoval jeho tvář. A zatímco kdesi mezitím stříhali němečtí kluci dohola polskou dívku, on v Maďarsku venčil se svojí ženou psa. Přese všechny tanky, které projížděly ulicemi Budapešti, přese všechny bomby, které zničily jeho dům, jeho tvář zůstávala pořád stejná. Její výraz se změnil teprve, když do jeho života (a objektivu kamery) vstoupila nová žena.

Sílu vypravěčského působení soukromých amatérských archivů poznal a dobře využil už maďarský režisér Péter Forgács, který od sedmdesátých let systematicky buduje archív „soukromé filmové historie“ v Budapešti, a na základě nalezených materiálů vytvořil už řadu působivých filmových děl a výtvarných instalací. Že jde o činnost kritiky i diváky oceňovanou lze vyvodit ze seznamu nejrůznějších cen, které Forgácsovy filmy obdržely. Mezi nimi je také čestná Erasmova medaile za „výjimečný příspěvek k evropské kultuře“ (Mimochodem medaile se uděluje v Amsterdamu od roku 1958 a mezi laureáty je i jeden Čech – roku 1986 byla medaile udělena Václavu Havlovi. Za Havla ji tenkrát převzal Jan Tříska).

Byl to také Forgács, komu režisér Jana Šikl přičítá základní impuls, který jej motivoval ke sběru rodinných filmových archivů a nepřímo tak inicioval pozdější úspěšný cyklus netradičního „hledání ztraceného (osobního) času“, Soukromé století.

Práce Jana Šikla s nalezenými archívy je oproti jeho maďarskému kolegovy možná více historizující a narativní. Šikl se víc soustředí na vyprávění konkrétních lidských osudů. Soustředí se na důkladné poznání životů svých „hrdinů“, ke kterému mu slouží především vzpomínky přímých pamětníků událostí. Menší důraz je pak kladen na samotný obrazový materiál, jeho re-interpretaci či re-imaginaci. Šiklovi slouží hlavně jako výmluvná ilustrace komentáře, který je v každém snímku stylizován jako přímé vyprávění jedné z účinkujících osob. Skrze tyto „vypravěče“ jednotlivých příběhů, ať už je jimi vnučka německého velkostatkáře ze Sudet či sochaře z Moravy, manželka stíhacího pilota nebo syn majitele půjčovny filmů, se ve středobodu celého projektu jako jeho ústřední téma zřetelně rýsuje rodina. Obecné dějiny se ve filmech promítají pouze tím způsobem, jakým se prolamují do rodinného dění ústředních postav, rozhodně nejsou v popředí vyprávění, to patří jednotlivostem, konkrétní paměti každodenního života manželů, dcer, prarodičů, sourozenců... Z opačného žánrového spektra české kinematografie můžeme v této souvislosti vzpomenout např. na tvorbu Jana Hřebejka a Petra Jarchovského, kteří na poli hraného filmu použili stejného principu „hodnocení“ dějin dvacátého století z pozic u rodinného stolu. (Ne nadarmo je rodinný stůl tak častým předmětem natáčení „Šiklových“ soukromých filmařů). V českém prostředí najdeme i další takové příklady (např. oblíbené historické romány Vladímíra Neffa), a tak se můžeme ptát, zda je to dílem náhody nebo zda můžeme metodu, která cíleně hledá reflexi „velkých“ dějin skrze dění soukromé, rodinné, nazvat jakýmsi specifikem české tvorby, především takové, která snáze nalézá cestu k českému diváku/čtenáři.

editor


Novinky

Visegrád? A to je sakra kde?

Visegrád? A to je sakra kde?

S tímto odvážným mottem, hravě ironickým vizuálem a především zajímavou filmovou selekcí se letos prezentoval Visegrádský filmový festival v irském Corku. Jaký byl, kam směřuje a proč se vlastně koná v Irsku?

Číst dál…

- 26.9.2016 -

Přehlídka klenotů asijského dokumentárního filmu? TIDF!

Přehlídka klenotů asijského dokumentárního filmu? TIDF!

Zájem o vše asijské v globálním světě roste rychleji než kapitálové trhy. Týká se to i dokumentárních filmů. Se současnou produkcí asijských dokumentaristů seznamuje v Asii pravidelně Taiwan International Documentary Festival.

Číst dál…

- 12.9.2016 -

Snímek Gulîstan, Land of Roses si z Locarna odnáší prestižní evropské ocenění Doc Alliance Selection Award

Snímek Gulîstan, Land of Roses si z Locarna odnáší prestižní evropské ocenění Doc Alliance Selection Award

V pořadí již 9. vítězem unikátní filmové ceny Doc Alliance Selection Award se v neděli 7. srpna stala mladá režisérka Zaynê Akyol. Ocenění od roku 2008 uděluje mezinárodní platforma Doc Alliance. Původem kurdská filmařka dlouhodobě žijící v Kanadě převzala cenu během slavnostního ceremoniálu na filmovém festivalu Locarno, spolu s oceněním z rukou ředitelů festivalů sdružení Doc Alliance obdržela také finanční podporu budoucí tvorby ve výši 5 000 euro.

Číst dál…

- 8.8.2016 -

Další novinky…