Den a noc s Národní protipožární službou během náletu na Londýn na přelomu roku 1940 a 1941.
Heroické výjevy a strhující hudba během úvodních titulků nás nenechávají na pochybách, že tento propagandistický snímek o hasičích a jejich hrdinství si rozhodně nebude brát servítky. Ve válce se umírá a o život přijde také jeden z hlavních hrdinů filmu - bude obětován v ohni vyššímu dobru.
Úvodní scény ukazují sled spořádaných, bezpečných pracovních postupů (plných žargonu a zkratek) zdůrazňující silnou týmovou etiku, z příjezdu hasičů do služby je zase patrné přátelské pouto. Na příchodu nováčka Barretta režisér Humphrey Jennings postupně představuje hrdiny, místa a klíčové události filmu.
Činí tak během dne, kdy se posádka (a tedy i divák) cítí „v bezpečí“ a kdy jsou obklopeni známými věcmi a činnostmi, v noci pak přichází bitva s „nepřítelem“ (kterým je zde oheň). Kontrast je podtržen i vizuálně, a to střídáním světla a tmy. Pomocí ponurých a hrozivých nočních výjevů a siluet film jasně ukazuje chaos války.
Do záběrů se promítá také Jenningsovo umělecké cítění, když zachycuje válečný člun s muniční lodí plavící se po Temži. Na dalších záběrech vidíme již méně poetické, bizarní scény - jak odvádějí koně do bezpečí, jak se sutinami prodírá postižený muž, jak žebrák píská na píšťalku.
Hudba (a zvuk obecně) hraje ve filmu klíčovou roli. V úvodních scénách zvuk pomáhá vystavět atmosféru a vzbudit dojem očekávání. Když akce kulminuje, slyšíme nepřetržitý hluk válečné vřavy. Pochmurné scény doprovázejí citáty z Raleighe či Shakespeara (představující typickou Anglii) na pozadí uctivého ticha.
Hasiči si zpívají, aby dokázali, že jsou dobré mysli, naladili se na společnou práci a upevnili společného ducha. Sirény, které zaznívají do (šibeničního) humoru rozpočítadla „One Man Went to Mow“, dodávají zpěvu znepokojivý podtón, zpívá se však dál, dokud opravdu nejde do tuhého. Plačtivé tóny tahací harmoniky či žebrákovy píšťalky pak předznamenávají ztrátu. A především zní zvony: zvon svolává hasiče do akce, neustále zvoní telefon a zvonky na hasičských autech nepřestanou cinkat až do konce filmu. Jako by zvonily i při posledním záběru kamelotů, kteří v průběhu filmu zemřou. Umíráček kvůli válečným omezením zaznít nesmí. A tak jim alespoň zahrají poslední fanfáru.
David Sharp
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.