Skvělý „blbý“ film

Za jednu z nejzajímavějších událostí na české filmové scéně tohoto roku lze bezpochyby označit nový film režiséra a frontmana kapely MIDI LIDI Petra Marka. Nic proti ničemu možná není tak formálně vytříbený film jako Alois Nebel ani v něm nehraje Bolek Polívka, ale zato disponuje nevšedním arzenálem filmařské originality. Nečekejte až na Štědrý den a buďte mezi 49 prvními diváky, kteří film uvidí na DAFilms v posledním adventním týdnu ZDARMA.

V kempu Jordán se mimo sezónu sejde různorodá skupina lidí. Ačkoliv se vzájemně neznají, měl by je spojovat podobný osud. Jako děti vyrostli v adoptivních rodinách a teď společně chtějí založit občanské sdružení, které bude adopci propagovat. Jak se však záhy ukáže, ne každý z nich je skutečně adoptovaný a rozhodně ne všichni přijeli do poloprázdného kempu za ohlášeným úmyslem. Situace se tak komplikuje od samého začátku. A to nejen tím, že ve svých řadách odhalí domnělého pedofila...
Snímek Nic proti ničemu zapůsobil na podzim v české kinodistribuci jako malé zjevení z jiného světa. Kolektivní dílo režiséra a muzikanta Petra Marka a jeho „domovského“ improvizačního divadelního souboru LÁHOR/soundsystem totiž na plátna tuzemských kin přinesl radikální filmový tvar mixující estetiku amatérského filmu s rafinovanou poučeností cinefila. K rozčarování deníkových filmových recenzentů, kteří předchozí tvorbu Petra Marka povětšinou ignorovali, uvedl film v premiéře letošní karlovarský festival v prestižní soutěžní sekci „Na východ od Západu“. (Spolu s dokumentem Martina Marečka Pod sluncem tma, byl Markův film nakonec jedním ze dvou českých reprezentantů v soutěžním programu festivalu.) Čím tento „amatérský“ film zaujal programové dramaturgy největšího tuzemského festivalu? Umělecký ředitel MFF KV Karel Och k tomu říká: "Nic proti ničemu je dílo velmi talentovaného tvůrce, který si nebere servítky, nebojí se jít po nových cestách nebo toho, že někoho urazí." Sám Petr Marek se otevřeně hlásí k velkým filmovým „provokatérům“, Jean-Luc Godardovi či Alanu Resnaisovi. Jeho filmy jsou prodchnuté (sebe)ironií a těžko se pro ně hledají škatulky – což mu vyneslo zásadní nepřijetí u středoproudé kritiky. Že však v jeho případě nejde o samoúčelnou pózu, ale o svébytný a konstruktivní autorský styl, ukazuje právě jeho poslední dílo.
Silou Markova filmu je pak paradoxně to, že se nebojí spolehnout se na svoji slabost. Ať už ji vidíme např. v absenci standardně vyprávěného příběhu, ve stylizovaných hereckých výkonech či v zálibě v prostředcích amatérské kinematografie, Petr Marek se nám ji nestydí ukázat. Ostatně, jak sám říká, on netočí „silové“ filmy: „Pro mě je autentický i blbě hrající herec. Přemýšlel jsem, jaký je rozdíl mezi mnou a někým, kdo tohle nesnese. Je to vlastně jen v tom, že ty druhý nebaví slabost. Proto si nedokážou představit, že autor může mít rád chybu a pracovat s ní záměrně. Potřebují demonstraci síly.“ Tu však od Petra Marka a kolektivu jeho spolupracovníků nečekejme. Film je pro ně(j) víc hrou, improvizací, ironickou besídkou testující míru divácké ochoty vysmát se společně s tvůrci sobě navzájem. Nic proti ničemu...

Všem divákům, kteří se nechají vtáhnout do hry, připomínáme, že na portále www.dafilms.com mají možnost shlédnout i celovečerní debut Petra Marka, Láska shora.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít