NOVINKA - S Vietnamci na place (rozhovor s Gašperem Šnuderlem)

Portál Doc Alliance Films uvádí tento týden zatím poslední film z „vietnamské série“ Martina Ryšavého, Země Snů. Při této příležitosti přinášíme jako zajímavost rozhovor s absolventem FAMU Gašperem Šnuderlem, který svěřil vietnamským nehercům hlavní role ve svém krátkém hraném filmu. Jak se mu s Vietnamci spolupracovalo a čeho si na nich váží, se můžete dočíst v následujícím textu...

Film Charmers (Zaříkávačky) Gašpera Šnuderla ukazuje svět vietnamské komunity v Čechách ze zcela  jiného úhlu, než jak je obvykle vnímán Čechy, a jak se obvykle ukazuje v dokumentárních filmech. Vypráví poetický příběh vietnamského mladíka, který se snaží vymanit svůj život z pout vlastní vietnamské diaspory, nekonečným obchodům a stánkům s levnými výrobky.

Proč jste si vybral za hrdiny svého filmu Vietnamce?

Ten nápad možná podvědomě vycházel z toho, že jsem sám cizinec. Navíc můj film vypráví o osamělosti a pro takové téma je postava cizince přímo stvořená. Přitahoval mě také vietnamský styl, který máme často tendenci považovat za kýč. Snímek Charmers (Zaříkávačky) jsem točil jako svoji absolventskou práci na katedře kamery. Takový film by měl obzvlášť hovořit především obrazem. Měl jsem za to, že vietnamské prostředí a reálie vhodně doplní zvolené obrazové řešení scénáře a dokreslí tak poetickou atmosféru příběhu.

Jak jste sháněl své „herce“?

Zprvu to šlo těžko. V Praze samozřejmě (zatím) neexistuje nic jako vietnamský casting. Musel jsem vyrazit do ulic. Procházel jsem Vietnamskými tržišti a hledal zajímavé tváře, které jsem se následně pokoušel oslovit. Nechal jsem natisknout letáčky ve Vietnamštině, které jsem po tržnicích vylepil, ale skoro nikdo se neozval. Vždy když jsem někoho oslovil, snažil jsem se ho hlavně moc nevyděsit. Hned od začátku jsem říkal, že jde o fiktivní umělecký projekt, žádná investigativní žurnalistika. Zdůrazňoval jsem, že jim nebudu lézt do soukromí, že mě nezajímá, jak se sem dostali nebo kdo je zaměstnává, čehož se, myslím, většina z nich primárně obávala.

Nakonec jste byl ovšem úspěšný...

Zásadní bylo sehnat ústřední herecký pár. Ta Thuy Dung, představitelku hlavní ženské role, mi pomohli najít kolegové z FAMU, dlouho byl ovšem problém s mužskou rolí. To Haie jsem nakonec objevil na jednom z mnoha svých street-castingů v tržnici Sapa. Všiml jsem si ho za pultem jednoho z obchůdků, jeho výrazná tvář mě hned zaujala. Trochu jsem se obával, jak mu to vše v rychlosti vysvětlím, než mi stihne zmizet někde v nekonečných skladištích tržnice, ale Hai k mému milému překvapení projevil rychle o projekt zájem.

Jak probíhalo samotné natáčení?

Realizovat ambiciózní nekomerční projekt je vždy velmi náročné. Ještě těsně před samým začátkem natáčení jsem neměli jistotu, že budeme vpuštěni se štábem a kamerou do tržnice či zda nám herci neodřeknou svojí účast. Točili jsme také řadu nočních scén. Musel jsem obdivovat disciplinovanost a výdrž vietnamských kolegů. Např. To Hai vedle natáčení stále musel pracovat v tržnici. Dotočili jsme třeba v pět ráno náročnou noční scénu a on se zvedl a šel do práce a večer po práci zase za námi na plac. Určitě toho měl dost, ale nikdy si nestěžoval, ani nám z rozdělaného filmu neutekl. Později i díky svému výletu do Vietnamu jsem pochopil, že dané slovo má mezi Vietnamci velkou váhu. Stejně jako u smlouvání o ceně se před dohodou děje všelicos, ale pokud vám jednou něco slíbí, tak i kdyby se jim poté tisíckrát nechtělo, přesto udělají všechno proto, aby daný slib mohli dodržet.

Změnil se nějak díky natáčení váš pohled na vietnamskou komunitu?

Před tímto filmem končilo mé povědomí o českých Vietnamcích u nejbližší večerky, takže natáčení moje obzory znatelně rozšířilo. Vietnamská komunita je velmi uzavřená, velká bariéra je samozřejmě jazyk. Já sám jsem ovšem moc rád, že se mi díky natáčení podařilo mezi ně trochu proniknout. Mohl jsem se tak zúčastnit tradiční vietnamské svatby (na místní vietnamské poměry malá, „pouze“ pro 400 hostů) , na kterou mě pozval To Hai po skončení natáčení nebo večeře v rodině naší vietnamské tlumočnice, které vévodilo karaoke, nepostradatelná součást vietnamské domácnosti. A pak pochopitelně jídlo. Už jsem říkal, že Vietnamská kuchyně je ta nejlepší na světě?

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít