Film týdne – Velikonoční zastavení v Pruchniku

„Na začátku většiny mých filmů je něco iracionálního, něco, čemu nerozumím. V případě tohoto snímku to byla otázka, proč si obyvatelé malého polského městečka každoročně libují v intenzivním lynčování loutky Jidáše v nadživotní velikosti,“ říká o svém filmu Pašije podle Poláků z Pruchniku sám režisér Andreas Horvath

Půlhodinový snímek rakouského dokumentaristy Andrease Horvatha Pašije podle Poláků z Pruchniku (The Passion according to the Polish Community of Pruchnik, 2009) sleduje rituály spojené s Velkým pátkem ve vesnici ležící na jihovýchodě Polska. V noci před tímto stěžejním svátkem křesťanského kalendáře se schází skupina mužů ve stodole, aby vyrobili z pytloviny a slámy loutku Jidáše. Kamera sleduje proces zrodu budoucího obětního beránka, přičemž ve voice-overu zní vyprávění o velkém počtu židů a jejich zásadním postavení ve společenské hierarchii vesnice v dobách minulých. Tyto průpovídky společně s výraznou velikostí nosu Jidášovy loutky naznačují, že místní rituál, ke kterému se schyluje, může mít mnohem komplikovanější podtext než jen touhu kolektivně vyjádřit zbožnou lásku ke Kristu a jeho utrpení. Na druhý den je loutka bita a vláčena vesnicí za účasti dětí i dospělých, až je nakonec rozdrásána nožem, zapálena a hozena do řeky. Závěrečný akt zároveň odkazuje na mísení pohanských a křesťanských obyčejů, Jidáš ztělesňuje současně Ježíšova zrádce i smrtonosnou zimu. V poslední třetině filmu se pozornost kamery přenese na stráž, která před kostelem symbolicky střeží Kristův hrob a jeho tělo. Oproti zběsilým výjevům, jež se odehrály v souvislosti s Jidášovým lynčováním, se uniformovaní strážci pohybují s veškerou uhlazeností a důstojností.
Horvathův film je často analyzován jako sonda upozorňující na antisemitismus ukrytý pod slupkou popsaného místního křesťanského rituálu i v nitru celé polské společnosti. Sám režisér však k možným interpretacím dodává toto: „Hlídání Kristova hrobu až do jeho vzkříšení na konci filmu je úzce spojeno s předešlými událostmi. Je zřejmé, že jedno nemůže existovat bez druhého: potřebujeme nejprve zničit strašáka Jidáše, abychom umocnili svou lásku k Ježíši. Nejsem si jistý, jestli právě antisemitismus je zde tím hlavním problémem. Většina vesničanů má pravděpodobně jiné důvody k tomu, proč se zvyku účastní. Myslím, že za vyobrazenými událostmi stojí mnohem univerzálnější logika: pokrytectví a stereotypní přemýšlení. Možná právě tento aspekt je na celém příběhu nejvíce znepokojující.“

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít