Mokré dary i rozmary a údiv Ingmara Bergmana

Voda, do které se „chodily koupat dějiny“, voda, jež od nepaměti určuje osud přilehlé souše, i voda, v jejíž blízkosti se odehrává tichá vzájemnost matky s dcerou. Voda živá i mrtvá, voda tradičních plováren, moří, řek, stok, průzračných rodinných bazénů i voda záplavová. Taková je voda, do níž se můžete ponořit spolu se snímky 66 sezón, Hlas vody, a Irenka. V období od 22. do 28. srpna nabízí portál Doc Alliance Films tuto dokumentární koupel ke zhlédnutí zdarma...

„Další film o vodě… Cožpak se té vody nikdy nezbavíme?“ podivuje se vypravěč v úvodní scéně holandského snímku Hlas vody. Celovečerní dokument proslaveného filmového klasika Berta Haanstry pojednává Nizozemsko jako „zemi vody“, jako končinu fatálně zaklíněnou mezi „vysokými“ řekami a mořem. Sám Oscarem oceněný dokumentarista se k tematice nerozlučného spojení své rodné země s vodou a jejími dary i rozmary vracel během života několikrát. V Hlasu vody pak zkoumá tuto klíčovou holandskou danost vážně i s jemným humorem. Obrazy kanálů, mořského pobřeží, přístavů a bazénů citlivě dokreslují příběhy lidí, pro které jsou tyto vodní plochy místem obživy, zábavy i posledního přemítání. Bezpochyby nejznámějším protagonistou Haanstrova snímku se stal malý chlapec, který v jedné z úvodních scén na hodině plavání bojuje se strachem ponořit svou hlavu pod vodu. Ingmara Bergmana tato scéna údajně vedla k údivu nad tím, jak silnou emoci dokáže dokumentární film zachytit.
Ústředním dějištěm dokumentu 66 sezón slovenského režiséra Petra Kerekeše je stará košická plovárna. Ta se na dobu trvání filmu stává prostorem pro hravou rekonstrukci osobních dějin samotného filmaře i šestašedesáti let středo a východoevropské historie. Je místem, kam lidé chodí hledat uvolnění, toužit i zapomínat, v Kerekešově snímku je však také scénou, na které jsou vzpomínky cíleně vyvolávány a ilustrovány. Spolu s nimi se ve filmu zároveň vynořuje téma kolektivních snů a kombinováním současného filmového materiálu, skutečných i stylizovaných archivů také téma lidské paměti a samotného času.
Oproti košické plovárně si český dokumentarista Lukáš Kokeš pro svůj portrét Irenka zvolil komornější prostředí i téma. Hladina průzračně čistého rodinného bazénu funguje jako prostor zrcadlící vztah režisérovy matky a sestry. Ač je pouze jedna z nich ochotná vysvléci své tělo do plavek a ponořit ho do průzračných vod plastového útočiště a obě ženy rozděluje jedno promlčené téma, projevují vzájemnou blízkost. Ta se zřetelně odráží nejen v jejich výpovědích, které znějí pod stylizovanými obrazy filmu, ale i v letmých, pátravých pohledech, které si mezi sebou obě ženy opatrně vyměňují. Film vznikl jako studentské cvičení na pražské FAMU.
Všechny tři filmy, které si zvolily vodu a její hladinu jako svůj objektiv, prostředníka evokujícího vzpomínky i fotogenickou scénu, je možné zdarma streamovat až do 28. srpna.

(Pozn. Snímek 66 sezón je zdarma k dispozici jen pro české a slovenské diváky)

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít