Černá alpská kronika

Francie, Alpy,... Pro většinu lidí to nejspíš znamená sníh, lyže a dovolená. Jen málokdo si pod tím představí šílenství, nenávist a zločin. A přesně takové jsou Alpy podle žijící legendy francouzské kinematografie, Luca Moulleta, který svým divákům s ironickým úsměvem otevírá dveře do Kraje šílenství...

Francouzský režisér a kritik Luc Moullet ja řazen k tzv. „druhé vlně“ francouzské Nové vlny. Podobně jako velká pětka slavných francouzských filmařů (Truffaut, Godard, Chabrol, Rohmer a Rivette) začínal jako kritik pro časopis Cahiers du Cinema, do kterého přispíval už od svých osmnácti let. Kritice se ostatně nepřestal věnovat ani během své aktivní filmařské kariéry. Natočil řadu krátkých i celovečerních filmů, kterým se však mimo Francii dostává větší divácké pozornosti až v posledních letech.
Ve svém částečně autobiografickém dokumentu u roku 2009 Kraj šílenství vytyčil Luc Moullet na mapě Francie „pětiúhelník šílenství“ v oblasti Alpes-de-Haute-Provence, odkud sám pochází. Můj otec byl schizofrenik a fašista, pronese Moullet hned v úvodních záběrech filmu, čímž udá tón celému příběhu, a pak už se to jenom sype. Jedna za druhou valí se na diváky z plátna černé historky - vraždy, žárlivost, nenávist, zneužívání, prostě vše, co patří k pořádné černé kronice. Divák si kvůli té rychlé kadenci vyprávění ani pořádně nestihne uvědomit, že jednotlivé mordy od sebe často oddělují dlouhá desetiletí. Film mu vnucuje dojem, že se vše odehrálo tady a teď, a tak není daleko k pocitu, že jsme se s Lucem Moulletem skutečně ocitli v jakémsi alpském „bermudském troj(pěti)úhelníku“.
Režisér, jak je jeho zvykem, nás osobně svým filmem provází. Jeho poněkud přehnaně strnulý akademický projev poněkud zneklidňuje a vyvolává otázku: Je to celé míněno skutečně vážně, a nebo si z nás Moullet prostě dělá legraci? Odpověď nejspíš leží někde mezi. Jak naznačuje závěrečná scéna inscenované „hádky“ mezi režisérem a jeho manželkou, Land of Madness je spíš než geografickým cestopisem expedicí po vnitřních světech svého autora.
To však rozhodně neznamená, že by kraj Alpes-de-Haute-Provence neměl své specifické temné kouzlo. Ostatně Luc Moullet není první, kdo ho takto popisuje. Do stejného kraje přišel už před lety hrdina proslulé knížky Jeana Giona (Muž, který sázel stromy). Jenže na rozdíl od něj se zdá, že Moullet se pohybuje krajem, kde ještě nikdo stromy nevysázel. Před větrem, stejně jako před geny, není úniku, a když začne (začnou) bouřit, schyluje se k tragédii. Ačkoliv Moullet na alpských stráních nepotkává žádného Elzéarda Bouffiera, přece ani jeho černá kronika není prostá záblesků světla. Když režisér dopoví „hrůzný a strašlivý“ příběh svého vzdáleného předka-vražedníka, dodává s naprosto vážnou tváří, že on sám je hrdý na to, že za svůj život nikoho nezabil. Jistě, je v tom kus ironie, ale současně to je myšleno vážně a upřímně. Ostatně když se člověk v Moulletově věku vrací do svého rodného kraje, ke svým kořenům, je v tom vždy něco vážného.
Luc Moullet tento film nejspíš natočil hlavně pro sebe. Pravděpodobně je v něm z něho samého mnohem víc, než jsme schopni jako nezaujatí diváci rozpoznat. To, že si ke své vnitřní introspekci vybral žánr černé kroniky, u tohoto milovníka ironie a obdivovatele amerických béčkových filmů vlastně vůbec nepřekvapuje.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít