Portál Dafilms láká tento týden své diváky na nemalou porci evropské „exotiky“. Cestu po svérázné krajině Balkánu divákům zprostředkuje hned trojice nevšedních dokumentů. Ačkoliv filmy Kniha rekordů Šutky, Problém s komáry a Bahrtalo! vypráví příběhy lidí, kteří mají povětšinou hodně hluboko do kapsy, nečekejte tíživá sociální dramata. Vždyť prožít veselý život se dá přece pouze bez peněz! Sledujte od 14.5. zdarma po celý týden.
„Nehledejte město Šutka na mapě. Šutka je stav mysli.“
Pokud by Borat Sagdijev skutečně existoval, tak by s největší pravděpodobností pocházel z Šutky. Největší romská obec na Balkáně, a možná i na celém světě, představuje na ploše několika prašných kilometrů čtverečních celé moře lidských příběhů. Na jednom místě tu spolu s lidmi žijí přízraky a džinové, přičemž hranice mezi jejich světy se tu libovolně stírají.
Srbský režisér Alexandar Manič pojal svůj kinematografický výlet do Šutky jako „antropologickou dokumentární komedii“. Před objektivem jeho kamery tu za doprovodu zasvěceného komentáře defiluje celá řada šampiónů v těch nejpodivnějších disciplínách lidské tvořivosti. Mistrovství světa ve sběratelství kazet s tureckou populární hudbou tu požívá stejné vážnosti jako husí zápasy nebo vyhánění zlých džinů. Doktor Koljo, strýček Alfonso, strýčer Jašar, boxer Dublík nebo „buzna“ Fazli, všichni před kamerou odhazují starosti a stíny své existence a proměňují se v šampióny a rekordmany. Vždyť slávy je na každého jen „patnáct minut“, tak ať to stojí za to.
„Všichni ve městě proti nim bojují, ale já ne. Protože vím, že stejně nemůžu vyhrát.“
V porovnání se Šutkou tepe život v bulharském městečku Belene v podstatně pomalejším tempu, které udává monotónní proud vody v Dunaji, na jehož břehu se město rozkládá. Výletní lodě s rakouskými a německými důchodci, které tu v sezóně proplouvají podél břehů, signalizují, že zde se balkánský temperament mísí s evropskou „střízlivostí“. Ale to zdaleka neznamená, že by Belene nemělo svoje rituály, obřady, rekordmany a nebo dokonce své džiny. Ti v tomto případě na sebe vzali podobu neodbytných komárů, jejichž přítomnost místní považují za jediný velký neduh, kterým trochu ospalé regionální centrum trpí.
Bulharský dokumentarista Andrey Paounov natočil kolektivní portrét obyvatel města Belene v bezmála altmanovském duchu. Podobně jako americký mistr společenské satiry předvádí Paounov nejprve zprvu nesourodé historky z každodenního života celého zástupu filmových postav a postaviček. Postupně však proniká pod povrch všednosti, kde to mnohdy bouří mnohem temnějšími a dravějšími proudy. Mozaikovitou filmovou skladbou prolíná leitmotiv života a smrti Julie Ruzghevy, bývalé dozorkyně z nechvalně proslulého komunistického koncentračního tábora, jenž v Belene fungoval v padesátých letech. Jak režisér vede své diváky stále hlouběji do minulosti Belene, začínají komáři z titulku ztrácet konkrétní význam otravného hmyzu a čím dál víc na sebe brát podobu jakýchsi sartrovských much – bodavých výčitek svědomí.
„To tys mě zatáhl do toho baru, kde jsem utratil všechny svoje peníze!“
Dokumentární sondu do balkánského charakteru uzavírá Róbert Lakatos a jeho Bahrtalo! Maďarský režisér narozený v Rumunsku vystudoval kameru v Polské Lodži a do svého prvního celovečerního dokumentu obsadil svéráznou dvojici, která tak trochu sama o sobě symbolizuje situaci Balkánu ve 21. století. Lali je rumunský cikán a Lori Maďar. Lali je malý, kulatý s hustým knírem, Lori vysoký a bez vlasů. Nejlepší kamarádi, kteří si neustále lezou na nervy - zkrátka optimální hrdinové filmové komedie. Dva upovídaní parťáci mají věčně hluboko do kapsy a nevynechají jedinou příležitost jak přijít k „velkým penězům.“ Podnikavý člověk se nezastaví před žádnou překážkou a ve všem dokáže vycítit příležitost. A tak „neomylný čuch“ na peníze vede nesourodou dvojici z jednoho dobrodružství do druhého, protože poklad můžete ležet stejně tak dobře na bleším trhu ve Vídni jako u egyptských pyramid.
Róbert Lakatos se svými hrdiny natočil půvabné dokumentární road-movie, které charakterem svého zpracování velmi připomíná hrané situační komedie. Lori a Lali, to jsou balkánští Laurel a Hardy, kteří během své honby za pokladem nakonec v nejlepší tradici „rodinné komedie“ přijdou na to, že ten největší poklad už stejně mají v sobě navzájem.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.