Rozhovor s výkonnou ředitelkou České filmové a televizní akademie Terezou Rychnovskou o zákulisí hlasování, významu ceny Český lev a o (ne)viditelných změnách spjatých s 21. ročníkem předávání ocenění.
2 + 1 = 21. Na první pohled zvláštní počty, pod nimiž se však skrývá jednoduchá rovnice oslavující 21. ročník udílení cen Český lev. Portál DAFims.cz v týdnu od 17. do 23. února nabízí zdarma ke zhlédnutí "2" nominované dokumenty Hledá se prezident a Šmejdi a pod číslem "1" představuje exkluzivní rozhovor s výkonnou ředitelkou České a televizní akademie Terezou Rychnovskou. Stačí pospojovat 2 výrazné dokumenty, 1 pohled do zákulisí a speciální filmový program k 21. večeru Českého lva je na světě!
Ocenění Český lev, které po dvě desítky let vzbuzuje pozornost domácí odborné i laické veřejnosti, vstoupilo do třetí dekády existence ve znamení velkých změn. Po letech spolupráce se s projektem rozloučil producent Petr Vachler, který se pro filmové publikum stal tváří ceny, ať již jakkoliv rozporuplnou. Jedenadvacátý večer se proto prezentuje v novém kabátě. Na první pohled nejviditelnější změnou je opuštění tradičního prostoru pražské Lucerny. Ve slavnostním sále Rudolfina a za moderátorské podpory Marka Ebena se čeští lvi rozprchnou k novým majitelům v sobotu 22. února. Jak probíhalo "znovuzkrocení" Českého lva? A jak se krotí stovka akademiků hodnotící filmovou úrodu za uplynulý rok? O změnách, zákulisí hlasování i významu ceny mluvil tým DAFilms.cz s výkonnou ředitelkou ČFTA Terezou Rychnovskou.
Ceny Českého lva jsou dlouhodobě mediálně vnímány jako nejvýznamnější filmové ocenění v českém prostředí. Jakou důležitost má z Vašeho pohledu cena pro filmovou odbornou veřejnost?
Věříme, že složení akademie je pro odbornou filmovou veřejnost samo zárukou fundovaného názoru. Akademie je složená do značné míry z dosavadních držitelů Českých lvů, osob vícekrát nominovaných a dalších odborníků.
Pro běžného diváka je Českým lvem až přímý přenos předávání cen, dříve také televizní přenos nominačního večera. Zde se pozvané i televizní publikum dozví výsledky hlasování. Jak však takové hlasování probíhá? Jak náročné je předat organizační informace desítkám akademiků?
Hlasování probíhá ve dvou kolech. Akademici měli letos poprvé možnost hlasovat také elektronicky. Důležitou součástí celého procesu je zajištění toho, aby hlasující měli maximální možnost snímky zhlédnout. Proto jsme mimo projekcí v kině MAT, kde probíhaly vždy dvě od každého titulu natočeného v roce 2013 a po vyhlášení nominací také jedna od každého nominovaného snímku, letos nově zavedli ve spolupráci s DAFilms.cz také streaming všech filmů, a zvýšili tak jejich dostupnost. Tato novinka se velmi osvědčila. Zaznamenali jsme několik tisíc přístupů.
Kdo má vlastně možnost stát se akademikem, který o jednotlivých snímcích hlasuje? Kdo skupinu akademiků vybírá a z jakého titulu?
Stanovami určený nárok stát se akademikem mají pouze držitelé Českých lvů a více než třikrát nominovaní. Těm je členství v akademii automaticky nabídnuto. Další návrhy pak řeší individuálně prezidium a hlasuje o přijetí či nepřijetí možných kandidátů.
Existují nějaká široce sdílená pravidla, podle kterých se řídí hlasování akademiků? Je zde například jasně sepsaná, anebo přirozeně akceptovaná domluva o tom, že budou Českým lvem oceňovány snímky, které reprezentují výjimečný autorský počin, které představují rezonující společenské téma anebo ty, jež dokázaly úspěšně oslovit široké publikum?
Hlasování je neveřejné, tudíž naprosto na uvážení jednotlivých akademiků.
Ceny České filmové a televizní akademie letos zažily velkou změnu. Cena Český lev již není spojována s činností producenta Petra Vachlera. Jaké jsou změny viditelné na formálním fungování akademie, ale také na předávání cen samotných?
Hlavní změnou je samotný fakt, že si ceny poprvé organizuje Česká filmová a televizní akademie sama. Nově pak byly ustanoveny kategorie nejlepší filmová scénografie, nejlepší kostýmy a nejlepší masky, které byly dříve spojeny do kategorie nejlepší výtvarný počin. Vznikla také cena filmových fanoušků, která nahrazuje cenu pro divácky nejúspěšnější film. Pro veřejnost pak bude nejviditelnější změnou samotné pojetí slavnostního večera: důstojný prostor Dvořákovy síně Rudolfina, moderátor Marek Eben, nová soška Jakuba Berdycha, vizuální identita studia Oficina a hudební znělka Jana Čechtického.
Děkujeme za rozhovor a přejeme, ať se 21. ročník Českého lva zapíše do paměti jeho nových držitelů i diváků jen pozitivně!
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.