Hudebních příběhů k vyprávění bude vždycky dost

Stále populárnější žánr hudebního dokumentu tvoří již přes deset let pevnou součást filmového programu kodaňského festivalu CPH:DOX. Kam se vývoj originálního spojení hudby a filmu postupně ubírá? Jak jej přijímá publikum? Zeptali jsme se dramaturga festivalové sekce Sound & Vision, Adama Thorsmarka.

Stále spíše ojedinělý, ale také stále populárnější, žánr hudebního dokumentu tvoří již přes deset let pevnou součást filmového programu dánského člena platformy Doc Alliance, kodaňského festivalu -CPH:DOX](http://cphdox.dk/en). Kam se vývoj tohoto originálního rovnocenného spojení hudby a filmu postupně ubírá? Jak jej přijímá publikum? A jak vůbec nápad na "pionýrskou" práci s žánrem hudebního dokumentu v kodaňském týmu vznikl? Na to vše jsme se za vás ve virtuální konverzaci zeptali dramaturga festivalové sekce Sound & Vision, Adama Thorsmarka.

Kdy se zrodil nápad vytvořit zvláštní festivalovou kategorii Sound & Vision? Co vás přivedlo k tomu stát se dramaturgem této jedinečné filmové sekce?

Nápad vznikl ještě dřív, než jsem začal pro festival pracovat, vlastně hned v prvním ročníku festivalu CPH:DOX v roce 2003. Byli jsme jedním z prvních filmových festivalů, které novým hudebním dokumentům věnovaly celou filmovou sekci. CPH:DOX tak chtěl podpořit prudký rozvoj skvěle natočených hudebních dokumentů, který probíhal již od počátku nového milénia. Snímky jako Dig! či Ďábel a Daniel Johnston přinášely nový kinematografický přístup, který se lišil od tradičnějších dokumentů o hudebních kapelách, jako byl například cyklus Behind the Music na americkém hudebním kanále VH1. A řekl bych, že za těch deset let, co se o takovou podporu snažíme, se tento „žánr“ stal ještě nečekanějším a lákavějším.

A jaké jsou reakce publika? Změnily se nějak za ty roky?

Sekci Sound & Vision si naši diváci oblíbili od samého počátku. Možná je to tím, že se promítání filmů snažíme doplnit spoustou dalších akcí. Buď pozveme kapelu, aby nám před filmem či po něm zahrála, nebo promítání spojíme s nějakou speciální akcí či večírkem.

Máte srovnání s ostatními mezinárodními filmovými festivaly, zda u nich také existuje tak silný důraz na spojení hudby a (dokumentárního) filmu?

Festivaly SXSW, Sundance, Tribeca či Hot Docs mají stejně jako my silné hudební filmové programy. Již v dobách, kdy jsme začínali, existovaly festivaly, které se zaměřovaly čistě na hudební filmy, jako je festival In-Edit v Barceloně, CIMM Fest v Chicagu či dubnový Musikfilmfestivalen v Kodani.

Co podněcuje váš hluboký zájem o vztah hudby a filmu?

Kombinace hudby a filmu mě nikdy nepřestane fascinovat. Vždycky tu budou nové hudební příběhy, které bude třeba vyprávět, a nové progresivní způsoby vyprávění. To je také důvodem, proč jsme se rozhodli vytvořit vlastní koncertní cyklus AUDIO:VISUALS, kde vyzýváme kapely, výtvarníky a filmaře, aby vytvořili něco jedinečného, a jejich díla pak uvádíme v alternativních prostorách. Ale třeba i hudební snímek uvedený před koncertem stejné kapely dokáže vytvořit silné očekávání. Skvělým příkladem z loňska je formace Buraka Som Sistema, která předvedla skvělou show po promítání snímku „Off the Beaten Track“ pojednávajícího právě o této kapele.

Které hudební dokumenty uvedené na CPH:DOX byste označil za své favority?

Některé z filmů, které se nyní staly součástí Doc Alliance Films, patří rozhodně k mým favoritům z posledních let. Snímek Efterklang: The Ghost of Piramida je prostě filmový klenot, Petey & Ginger je skvěle vyprávěný příběh. A snímky jako Unplugged dokazují, že hudební dokumenty mohou pocházet z kteréhokoli místa na světě, a pojednávat o něčem tak málo oslnivém, jako je srbská vesnička, kde lidé hrají na něco tak předpotopního, jako jsou listy stromů. Film je nádherně natočený a překvapivě zábavný - takže je vždycky skvělé, když k vám každý rok doputují podobně překvapivé snímky.

Jaké máte se sekcí Sound & Vision plány do budoucna? Máme v listopadu čekat nějaké velké překvapení?

Před měsícem jsme uváděli nejoblíbenější hudební filmy i nové snímky na hudebním, filmovém a interaktivním festivalu SPOT Festival v dánském Aarhusu, a příští rok se tam zřejmě vrátíme. Loni jsme také promítali skandinávské hudební dokumenty na festivalu JA JA JA v Londýně, a i to bychom si chtěli někdy zopakovat. Co se týče našeho vlastního programu v listopadu, nerad bych něco zakřiknul, ale řekněme, že filmy, které máme zatím potvrzené, vypadají dobře. Fakt dobře :)

Díky za Váš čas, Adame, a za Vaši skvělou práci na programu Sound & Vision. Rozhodně se letos opět přijedeme do Kodaně podívat, jaké nové, překvapivé a originální hudební dokumenty jste si pro nás připravili.

Za tým DAFilms.cz Andrea

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít