"Představovat mnohost vizí skutečnosti": Rozhovor s Lucianem Barisonem

Za tři týdny začíná 47. ročník filmového festivalu Visions du Réel. Festival je zároveň prvním členem festivalové platformy Doc Alliance, který představí svůj filmový program a nastaví tak vysokou laťku, co se týče hledání originálních způsobů uměleckého vyjádření a silných společenských témat. V následujících dvou týdnech, tedy od 21. března do 4. dubna, uvede portál DAFilms.cz online program, v jehož rámci představí nejzajímavější a nejúspěšnější filmy z minulého ročníku festivalu.

Za tři týdny začíná 47. ročník filmového festivalu Visions du Réel. Festival je zároveň prvním členem festivalové platformy Doc Alliance, který představí svůj filmový program a nastaví tak vysokou laťku, co se týče hledání originálních způsobů uměleckého vyjádření a silných společenských témat. V následujících dvou týdnech, tedy od 21. března do 4. dubna, uvede portál DAFilms.cz online program, v jehož rámci představí nejzajímavější a nejúspěšnější filmy z minulého ročníku festivalu. Andrea Průchová pohovořila s ředitelem festivalu Lucianem Barisonem o důležitých momentech uplynulé filmové přehlídky a nejpozoruhodnějších událostech ročníku nadcházejícího.

Nejprve bych Vám chtěla poděkovat za drahocenný čas, který věnujete portálu DAFilms.cz, Luciano! Musí to pro Vás být velmi rušná část roku, a proto se hned pusťme do první otázky, která se týká právě načasování Vašeho festivalu. Jak jsem již zmínila, festival Visions du Réel je prvním z festivalů platformy Doc Alliance, který v polovině dubna představuje divákům svůj filmový program (letos konkrétně od 15. do 23. dubna). Jak vnímáte situaci, kdy jste prvním ze sedmi festivalů, který tak činí? Jaké jsou výhody, nevýhody a výzvy tohoto specifického postavení?

Visions du Réel už poměrně dlouho odhaluje svůj filmový program jako první ze sedmi docalliančních festivalů, na tom však není nic zvláštního. Všechny festivaly postupují stejně: vytvoří projekt, určí dramaturgickou linii, zajistí rozpočet vyjednáváním s veřejnými institucemi a sponzory, rozhodnou o komunikační strategii, cestují po celém světě a vyhledávají nové projekty, sledují tisíce filmů a z nich pak vybírají ty nejlepší. Nemohu tedy říct, jaké jsou výhody, nevýhody a výzvy tohoto postavení vzhledem k ostatním šesti docalliančním festivalům. Co však říct mohu je to, že festival konaný na začátku roku má silnou konkurenci v ostatních festivalech, jako je Sundance, Rotterdam, Berlinale, Tribeca, BAFICI či Hot Docs, které rovněž vybírají filmy do programu. A to má mnoho nevýhod, neboť tyto festivaly, stejně jako Visions du Réel, představují skvělou profesionální příležitost pro producenty i režiséry dokumentárních filmů. Tato koncentrace festivalů je však zároveň i výhodou, protože se právě proto v tomto období dokončuje mnoho filmů ve fázi produkce a nabídka je široká. Výzvou pak vždy bývá zajistit co nejlepší program v souladu s dramaturgickou linií.

47. festivalový ročník přivítá několik velmi slavných a mezinárodně uznávaných režisérů, jako je Peter Greenaway, Dominic Gagnon či Audrius Stonys. Peter Greenaway obdrží cenu Raiffeisen Mâitre du Réel Award, Dominic Gagnon a Audrius Stonys se zúčastní programu zvaného Ateliers, přednesou master class a představí svou tvorbu v podobě retrospektivy. Mohl byste objasnit, proč jste se rozhodli pozvat tyto tři velmi odlišné filmové osobnosti jako hlavní tváře festivalu, a definovat bod, kde se jejich osobitá díla potkávají a navzájem spolu komunikují?

Podle prvního bodu našich stanov „se z názvu festivalu dají odvodit dva pojmy: vize a skutečnost. Skutečnost představuje jak fyzický svět, tak naše vnímání tohoto světa. Její součástí je jak objektivita, tak subjektivita. Skutečnost je vše, co vidíme, slyšíme, cítíme a čeho se dotýkáme, ale zároveň i to, co naše smysly předávají dál do naší mysli: samotné pojetí skutečnosti. Slovo réel tedy vystihuje jak skutečnost, tak imaginární svět, který je její součástí. Co se týče vize, je to víc než pouhý pohled. Vyvíjí se, konfrontuje různé myšlenky, zachycuje okamžiky a tak zkoumá náš současný i budoucí vztah ke světu a společnosti. Skutečnost a vize znamenají víc než pouhé pozorování světa. Tyto koncepty evokují rozmanitost a tvořivost lidského ducha.“ V tomto smyslu zapadají filmoví tvůrci, na které se letos festival zaměřuje, tedy Kanaďan Dominic Gagnon a Litevec Audrius Stonys, a stejně tak britský „Mâitre du Réel“ Peter Greenaway, do poslání festivalu: představovat rozmanitost vizí skutečnosti. Všichni jsou to režiséři s osobitým tvůrčím přístupem. A všichni setrvávají na své profesní dráze ve jménu umění a lidskosti.

V současnosti lze pojmenovat několik důležitých společenských problémů, či dokonce krizí, které silně rezonují v programech filmových festivalů po celém světě. Zřejmě největším tématem filmových festivalů je momentálně „migrační krize“. Jak jako umělecký ředitel přistupujete k tvorbě filmového programu? Necháváte se inspirovat jedním hlavním tématem, které je spíše abstraktní povahy, nebo sledujete program, který je zrcadlem současné společnosti a jejích problémů? Má letošní festivalový ročník hlavní téma?

Myslím si, že ředitel filmového festivalu se má především zajímat o filmy. Jako světoobčan se samozřejmě zajímám i o to, co se děje na planetě, a dotýká se mě vše, co se týká všech lidí. Nepoužívám to však jako filtr pro výběr filmů. Potřebuji, miluji a hledám filmy, které nejsou jen vektory informací. Od toho máme hromadné sdělovací prostředky. Potřebuji, miluji a hledám kinematografii. Tím myslím filmy, které mají rozum i cit, důvod existovat, estetiku přísně spjatou s tématem; filmy, díky nimž mohu snít, přemýšlet, směšovat viditelné a neviditelné. Umění se nás dotýká, protože je spojené s neviditelnou stránkou života. Jít pouze po tématu podle mě znamená podlehnout mechanismu propagandy dobré vůle (ačkoli existují důvody k nejrůznějším podobám radikalismu). Film je umění. Ve výsledku všechny filmy v programu přirozeně tvoří jakousi mapu lidstva v současné době. V tomto případě by se hlavním tématem letošního ročníku mohla stát mnohá témata. Řekněme, že hlavními tématy Visions du Réel 2016 budou mladé generace a lidská houževnatost.

Filmové festivaly se neobejdou bez publika a porot. Pohovořme o druhé zásadní ingredienci úspěšného festivalu – porotcích. Mohl byste prozradit několik jmen a nechat nás, byť jen letmo, nahlédnout do procesu výběru členů poroty?

Porotce by neměl být pouze kvalifikovaný profesionál, ale také zvídavý a velkorysý člověk. Sledování mnoha filmů v několika málo dnech je velmi náročná činnost (ačkoli také příjemná) a může být docela velkým soustem. Porotce by si tedy měl být vědom svých povinností a být plně k dispozici během celého festivalu. Členy poroty si většinou nevybíráme proto, že jsou slavní, ale spíše na základě těchto hodnot. Porotu vybíráme až na konci dramaturgického procesu, abychom zvolili profesionály, kteří se hodí k našemu výběru. Do každé poroty se snažíme pozvat tři lidi s různými profesionálními dovednostmi, např. producenta, filmového tvůrce a ředitele filmového festivalu. Do úvahy však bereme i další profesionály (filmové kritiky, mezinárodní distributory, festivalové dramaturgy, novináře…). V porotě připravovaného festivalu zasedne například Iráčan Abbas Fahdel, který zvítězil v mezinárodní soutěži Visions du Réel 2015 s filmem Homeland (Iraq Year Zero), Ital Carlo Hintermann (The Dark Side of the Sun), francouzská filmařka marockého původu Safia Benhaim (A Spell of Fever) či Paraguayec Arami Ullon (El tiempo nublado).

A nyní ještě pár slov k publiku. Předpokládám, že každý divák vašeho festivalu je zároveň návštěvníkem vašich nových webových stránek, jejichž struktura i design se velmi vydařily. Existují nějaké další důležité viditelné či méně viditelné změny, které ze 47. ročníku festivalu učiní ještě památnější a výjimečnější zážitek jak pro hosty, tak pro návštěvníky?

Každoročně se mění náš program. A to je důležitá, viditelná změna. Program 47. ročníku bude pro hosty i návštěvníky ještě památnější a výjimečnější než kdy dřív.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít