Oheň. Protest. Odvaha.

Oheň. Protest. Odvaha.

Oheň. Protest. Odvaha.

Kdo jsou ti, pro které je svobodná vůle nejvyšším principem a občanský protest základním právem i povinností? Hledejte odpověď prostřednictvím čtveřice dokumentárních snímků, jež představují fenomén sebeupálení jako formy politického odporu. Připomeňte si v historických výročích ty osoby, které se staly „živými pochodněmi“ druhé poloviny 20. století. Sledujte zdarma speciální tematický výběr archivních snímků od 13. do 19. ledna na DAFilms.cz.

Oheň přestavuje od nepaměti symbol svobody a nezkrotnosti. Je nezbytným prostředkem mnoha lidských činností. V kulturních dějinách se stal prostředkem mytologického Prométheova odpoutání, ztělesňuje věčný plamen vzpomínek i způsob rozloučení se s tělem člověka. Zvláštního významu však oheň nabývá tam, kde vzniká dobrovolně rukou daného člověka – v aktu sebeupálení. Právě ten se stal jedním z nejvýraznějších gest individuálních politických protestů proti moderním totalitárním režimům. V Československu, krátce a nečekaně okupovaném východními vojsky Varšavské smlouvy, jež rychle utnuly dobu „Pražského jara“ a politického uvolnění, se dne 16. ledna 1969 upálil mladý student Filosofické fakulty Jan Palach. Jeho dobrovolná smrt našla velký ohlas v dezorientované společnosti a stala se symbolem protestů proti sovětskému režimu. Dokumentární snímek Tryzna. Srpen 1968 očima slovenských dokumentaristů zachycuje monumentální proces pohřbu Jana Palacha. Nabízí rozhovory s významnými dobovými politickými osobnostmi, mezi nimiž nechybí Václav Havel, i s neznámými občany. Jan Zajíc – pochodeň č. 2 připomíná příběh dalšího mladého studenta, který se činem Jana Palacha inspiroval. Krátký film [Jsem pro lidskou tvář(http://dafilms.cz/film/8836-jsem-pro-lidskou-tvar/) pak prezentuje osud třetího, nejméně vzpomínaného aktéra politických protestů, Evžena Plocka. Dokument, který byl natočen samotnými obyvateli města, v němž se tragédie odehrála, musel zůstat po další dvě desítky let skryt před veřejností. Archivní triptych doplňuje experimentální filmová práce na pomezí divadelní performance Jan Hus – mše za tři mrtvé muže. Celovečerní černobílý snímek natočený na 35mm materiál rozehrává uměleckou metaforu boje jednotlivce proti totalitní společnosti na příkladech dalších tří „lidských pochodní“, Brita Grahama Bamforda, německého pastora Oskara Brüsewitze a Poláka Ryszarda Siwiecze.

Snímky o ohni a politické odvaze sledujte zdarma od pondělí 13. do neděle 19. ledna 2014!

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.