Dotknout se filmu: Retrospektiva Petera Tscherkasského

Dotknout se filmu: Retrospektiva Petera Tscherkasského

Kdy naposledy, a zdali vůbec, jste se dotkli filmového kotouče? Dokážete si s kliknutím jediného tlačítka „Play“ ještě představit hodiny fyzicky náročné práce v temné komoře, jež vykouzlí pár pohyblivých obrazových políček? Vraťte se zpět do světa filmového materiálu, jemuž život vdechují lidské ruce. Materiálu, který můžete rozpojovat a spájet. Vstupte do temné komory společně se světově známým avantgardním filmařem Peterem Tscherkasským. Sledujte jeho online retrospektivu od 25. května do 7. června na DAFilms.cz zdarma!

Silná rakouská tradice experimentální tvorby a výjimečná znalost filmových dějin i teorie tvoří základní rámce, ze kterých již od počátku 80. let čerpá bohatá tvorba rakouského avantgardního tvůrce Petera Tscherkasského. Filmař, jemuž se s náročným ručním i myšlenkovým zpracováním snímků podařilo uspět napříč světovými festivaly, představuje pozoruhodnou tvůrčí osobnost, která se médiu i světu filmu věnuje s nebývalou komplexností. Vysoce konceptuální podoba některých snímků odkazuje na základní teoretické texty a úvahy o struktuře filmu. Jiná díla naopak explicitně ukazují a proměňují ikonické snímky kinematografické historie. Při práci především s nalezeným filmovým materiálem se Tscherkassky stává zručným řemeslníkem, montérem nových světů a příběhů, a přitom se dlouhodobě věnuje rozvoji avantgardního filmu prostřednictvím publikací a přednášek.

Online retrospektiva pokrývá všechny dekády autorovy dosavadní filmové tvorby. Mezi tituly z let 80. nabízí jedny z vůbec nejstarších Tscherkasského snímků, jakými jsou EROTIQUE (1982) či MOTION PICTURE (1984). Zatímco v EROTIQUE režisér prozkoumává nedostižné ženské tělo, a tím i (ne)možnosti vidění prostřednictvím rámu filmové kamery, snímkem MOTION PICTURE (1984) se navrací k počátkům filmu samého. Pomocí experimentu rozehrává obrazovou hru s jediným záběrem ze slavného snímku bratří Lumiérů Východ z továrny.

K fascinaci prvními filmy, ale i všeobecné kulturní změně, již film přinesl, se autor v případě práce bratří Lumiérů navrací ještě v 90. letech. Snímek L´ARRIVÉE (1998), v jehož příběhu sledujeme střet vlaků, z nichž jeden veze filmový materiál, se stává metaforou proměny společnosti poté, co se střetla s filmem stejně tak, jako se s filmovým vlakem bratří Lumiérů střetli první diváci. Jiná práce stejné dekády, HAPPY-END (1996), je naopak dobrým příkladem Tscherkasského výhradního zájmu o nalezený filmový materiál. Snímek, který je vytvořený z domácích videí 60. a 70. let, konstruuje vizuální podívanou plnou intenzivních, až poživačných výjevů ve fiktivním příběhu manželské dvojice.

Na festivalové přehlídce v Cannes premiérově uvedený snímek INSTRUCTIONS FOR A LIGHT AND SOUND MACHINE (2005) nabízí vhled do režisérovy tvorby po přelomu tisíciletí. Úspěšný a známý titul je v online retrospektivě navíc doplněn o autorovu MASTERCLASS z minulého roku pronesenou na 18. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Ta nabízí jeho analytický rozbor. Před uvedením nového snímku The Exquisite Corpus tak prozatím filmový výběr i Tscherkasského filmografii uzavírá úvaha COMING ATTRACTIONS (2010) reflektující vzájemný vztah mezi raným filmem, vyznačujícím se značnou okázalostí a exhibicionistickou povahou, reklamou a avantgardní tvorbou.

Na filmový materiál si prostřednictvím online retrospektivy Petera Tscherkasského zdarma sáhněte od 25. května do 7. června.

Filmy

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.