Ji.hlava Masterclasses! Tscherkassky, Reggio, Stratman a další učí film

Ji.hlava Masterclasses! Tscherkassky, Reggio, Stratman a další učí film

Od 27. října do 1. listopadu 2015 se uskuteční 19. ročník Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. S předstihem vám na DAFilms.cz nabízíme záznam masterclasses nejzásadnějších filmařů, kteří festival navštívili vloni.

Od 12. do 18. října dáváme online jako pozvánku na nadcházející ročník jihlavského festivalu zdarma ke zhlédnutí přehlídku masterclasses významných tvůrců, kteří festival navštívili v předcházejícím roce. Mezi tvůrci, na jejichž výklad o pojetí filmu se na DAFilms.cz můžete podívat, jsou španělský enfant terrible Albert Serra (mj. vítěz MFF Locarno), respektovaná americká tvůrkyně Deborah Stratman, jejíž nekonvenční filmy jsou zastoupené v prestižních filmotékách a na světových přehlídkách, rakouská legenda experimentálního filmu a mistr práce s found footage Peter Tscherkassky, Godfrey Reggio, slavný filmař Qatsi trilogie a autor letošní jihlavské znělky, filipínský nezávislý filmař a kritik neokolonialismu Kidlat Tahimik a polský kameraman a režisér Wojciech Staroń.

Masterclass Petera Tscherkasského se váže k postupům použitým při tvorbě filmu Instructions for a Light and Sound Machine. O tomto filmu a found footage mluví Peter Tscherkassky také v tomto rozhovoru. Deborah Stratman se ve svých dílech zaměřuje především na krajiny a systémy a z těchto témat vychází i její masterclass. Wojciech Staroń představuje svůj pohled na vizualitu a vizuální styl v dokumentárním filmu. Zabývá se tím, jak může být téma, prostředí a protagonisté filmu zachyceno kamerou tak, aby obraz maximálně podpořil vyprávěný příběh. Kidlat Tahimik v rámci své masterclass představuje části svých filmů a provede vás tak tvůrčím procesem, v němž se snímek bez scénáře rodí ve spolupráci s kosmem. Excentrický Albert Serra tvoří téměř bez scénáře, jeho filmy jsou - i když jde například o volné adaptace klasiky - založeny na improvizaci a osvobození od narativních konvencí. (Rozhovor s Albertem Serrou najdete zde). V rámci masterclasses dává divákům nahlédnout do nekonvenčních principů své tvorby. Godfrey Reggio na svém setkání s diváky dává podněty k zamyšlení nad nejnepochopenějším a nejzávažnějším tématem posledních pěti tisíciletí – nad soužitím s technologií.

Na DAFilms.cz nabízíme kromě masterclasses také filmy některých tvůrců. Snímky Deborah Stratman a Petera Tscherkasského najdete v jejich online retrospektivě.

Pelešjan, surrealismus. Co nabídne letošní program MFDF Ji.hlava?

Letošní speciální tematická sekce odhalí kouzlo českých a francouzských filmů ovlivněných surrealismem, jedním z posledních přeživších avantgardních směrů 20. století. Dramaturgie sekce se ujali členové Skupiny česko-slovenských surrealistů. Ji.hlava uvádí velká jména jako Jan Švankmajer, Alexander Hackenschmied nebo Germaine Dulacová. V sekci se objeví také filmové povídky českého psychiatra a jazzmana Ludvíka Švába.
Své svérázné filmy osobně uvede další ji.hlavská průhledná bytost, významný arménský myslitel a filmař Artavazd Pelešjan. Muž, jehož filmovou tvorbu využívající metodu found footage obdivuje i jinak velmi kritický Jean-Luc Godard, natočil stěžejní díla arménské dokumentární kinematografie jako My (1969), Obyvatelé (1970), Konec (1992) či Život (1993).

Návštěvníkům 19. ročníku jihlavského festivalu se v galerijním prostoru Laboratorium také otevře Game Point, multimediální prostor, kde bude možné poznat a zahrát si různé vzdělávací počítačové hry z celého světa – žánrově od arkád a adventur po simulace, obsahové hry, které trénují vybrané kognitivní schopnosti, jsou zaměřeny na konkrétní obor, prohlubují gramotnost (literární, digitální), zabývají se řešením konkrétních vědeckých problémů anebo se používají jako učební pomůcky.

Kompletní program MFDF Ji.hlava včetně soutěžních sekcí najdete na www.dokument-festival.cz.

(Foto: Štefan Berec, Antonín Matějovský)

Filmy

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.