Vizuální filosofie ne-známého: Retrospektiva Michaela Madsena

Vizuální filosofie ne-známého: Retrospektiva Michaela Madsena

Od průměrnosti k mimozemským civilizacím, od divadelního námětu k 3D technologii, od konceptuálního umění k dokumentárnímu filmu. Prozkoumejte nečekané a originální cesty ukrývající se v uměleckém světě dánského režiséra Michaela Madsena, jednoho z předních filmařů severské kinematografické velmoci. V týdnu od 2. do 15. května sledujte zdarma režisérovu filmovou retrospektivu a nenechte si ujít ani vaše první setkání „třetího druhu“ prostřednictvím české online premiéry dokumentární sci-fi NÁVŠTĚVA!

Pokusit se žánrově zaškatulkovat dánského režiséra a konceptuálního umělce Michaela Madsena představuje nelehký úkol. Jeho tvorba překračuje hranice uměleckých disciplín stejně lehce, jako její obsah překračuje hranice geografické, když pojednává o univerzálních tématech spjatých s životem každého z nás i lidské společnosti jako celku. Nejsou to však pouze globální témata, prostřednictvím kterých si Michael Madsen nachází diváky po celém světě a která mu přinášejí ceny na prestižních filmových festivalech, jakými jsou například docallianční přehlídky CPH:DOX či Visions du Réel. Režisér totiž s detailní přesností promýšlí také originální vizuální koncepci každého ze svých snímků, které se tak mohou pyšnit atraktivní obrazovou stránkou, jež vzniká pomocí inovativní práce s kamerou či prostřednictvím využití nových technologií.

Vedle filmové práce, která neúnavně posunuje hranice dokumentárního filmu, rezonuje jméno Michaela Madsena také ve vztahu k jeho audiovizuální konceptuální tvorbě. V roli zakladatele a dlouholetého uměleckého ředitele je Madsen podepsán například pod projektem Sound/Gallery, prostoru nacházejícím se přímo pod kodaňskou radnicí, který se zaměřuje na zkoumání možností zvukových instalací. Coby hostující lektor pak režisér vyučuje na Dánské královské akademii umění, Dánské filmové škole či na Kalifornské univerzitě.

Zářný příklad, jenž dokazuje režisérovu vytříbenou schopnost vykreslovat apokalyptické obrazy pomocí hypnoticky úchvatných filmových obrazů, představuje Madsenův vysoko hodnocený snímek NA VĚČNOST (2010). V něm autor nastoluje téma ekologické odpovědnosti za udržitelnou existenci planety. Sám se vydává do dosud jen hrstce vyvolených přístupného největšího světového skladiště jaderného odpadu, jež je s datem dokončení ve 22. století postupně budováno na území Finska. Podtitulem snímku FILM PRO BUDOUCNOST režisér adresuje generacím současným i budoucím otázku po podobě odkazu, který za sebou zanechává naše moderní společnost ve formě stovek tisíců tun jaderného odpadu.

Potenciál kritického komentáře v sobě nese také poslední Madsenův snímek NÁVŠTĚVA (2015), jenž se pouští do vizuálně podmanivé reflexe stavu současné společnosti na základě simulace setkání s mimozemskou civilizací. Zatímco většina kulturní produkce spjaté s představami o návštěvě UFO se hemží postavami zelených mužíků a nesmrtelných pozemských agentů, přistupuje režisér k tématu zcela vážně, když říká: „Cílem mého filmu je zjistit, co by setkání s mimozemšťany znamenalo. V této souvislosti není Návštěva koncipována jako scénář „co by, kdyby“, ale „co a kdy“. Návštěva je generálka, havarijní plán, který – jak se s obavami vyjádřila Organizace spojených národů – nemáme.“ Vznešené obrazové scény známých světových metropolí v momentu setkání s vesmírnými cizinci jsou proto ve filmu doplněny o rozhovory s čelními zástupci Úřadu pro vesmírné záležitosti či s odborníky z NASA, kteří vysvětlují, kterak jsou oficiální instituce Země (ne)připraveny na mimozemskou „návštěvu“.

Snímek NÁVŠTĚVA je v rámci programu dostupný ke zhlédnutí pouze na území České republiky a Slovenska, kde je uváděn formou online distribuční premiéry. V neděli 1. května 2016 je film nabízen pro české a slovenské diváky zdarma, od pondělí 2. května je ke zhlédnutí dostupný za poplatek 1.99 euro.

Vedle nadčasových témat však Michael Madsen přináší na filmová plátna také fenomény každodenního života. Inspirován stejnojmennou divadelní hrou To Damascus švédského dramatika Augusta Strindberga se režisér ve snímku TO DAMASCUS – A FILM ON INTERPRETATION (2005) pouští do analýzy duševní nemoci. Na první pohled zdánlivě banální otázku po tom, co je to průměrnost, si pak volí za klíčové téma ve vůbec prvním dánském dokumentu natočeném 3D technologií AVERAGE OF THE AVERAGE (2011).

Madsenovu online retrospektivu známých snímků doplňuje také režisérův nejstarší snímek CELESTIAL NIGHT: A FILM ON VISIBILITY (2003) a krátká komická hříčka STATISTICS OF COPENHAGEN (2008).

Dopřejte si online „návštěvu“ v bohatém uměleckém světě Michaela Madsena! Vstupte do něj zdarma prostřednictvím portálu DAFilms.cz od 2. do 15. května.

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.