Premiéra day-and-date release – experiment nebo změna ve filmové distribuci?

V jeden jediný den můžete premiérově sledovat nový snímek online na internetu anebo si zajít do vašeho oblíbeného kina. Hudba budoucnosti, experiment s diváky, nový distribuční trend? DAFilms.cz ve spolupráci s distribuční společností Artcam nabízí českým divákům zcela nový zážitek z filmové premiéry! Ve čtvrtek 24. 10. společně uvádí do kin i na online webový portál oceněný snímek bosenského režiséra Danise Tanoviće Epizoda ze života sběrače železa.

V jeden jediný den můžete premiérově sledovat nový snímek online na internetu anebo si zajít do vašeho oblíbeného kina. Hudba budoucnosti, experiment s diváky, nový distribuční trend? DAFilms.cz ve spolupráci s distribuční společností Artcam nabízí českým divákům zcela nový zážitek z filmové premiéry! Ve čtvrtek 24. 10. společně uvádí do kin i na online webový portál oceněný snímek bosenského režiséra Danise Tanoviće Epizoda ze života sběrače železa.

Co vypovídá nový typ formátu filmové premiéry o filmových divácích a mechanismech současné distribuce? O tom, že do kin přichází stále méně diváků, není pochyb. Filmoví distributoři, režiséři i producenti proto hledají nové cesty, jak k divákům své snímky dostat. V době, kdy téměř každou domácnost zdobí jeden počítač a připojení na internet se stalo každodenní pracovní i osobní nezbytností, nabízí právě online prostředí potenciál, který by neměl zůstat bez povšimnutí. Přestože si již v českém prostředí zvykáme na sledování filmů přímo z webového rozhraní, online premiéra snímku je pro nás stále novinkou. Je tomu jinak v širším evropském prostředí?

Filmová distributorka snímků Video on Demand Diana Tabakov z portálu DAFilms.cz vysvětluje, že „distribuce jednotlivých filmů vždy záleží na konkrétním příběhu, a proto i způsob, jak by se měl dostat k divákům, by měl být pojímán s individuální péčí. Artové snímky mají cestu zpravidla komplikovanější a velmi rychle se rozšiřují způsoby, které mění konvenční cesty distribuce. Nyní jsme v situaci, kdy i například Evropská unie takové formy distribuce finančně podporuje, aby tak vznikla možnost nové prostředí otestovat. Momentálně je znatelné, že diváků v kinech je čím dál méně a naopak na internetových portálech jako je DAFilms.cz jich naopak velmi přibývá. Je tedy přirozené, že i distribuční modely by na toto chování diváků měly reagovat a nabízet ve stejný čas nový film na všech možných platformách.“

Vidí stejně situaci také klasický filmový distributor? Toho v případě spojené říjnové premiéry Tanovićova snímku Epizoda ze života sběrače železa zastupuje výkonný ředitel distribuční společnosti Artcam Přemysl Martinek, který má již s premiérovým uvedením filmu na internetu své zkušenosti. Například v roce 2012 využil prostředí internetu pro distribuci filmu Klip srbské režisérky Maji Miloš. „Český VoD (Video on Demand) trh se stále spíš hledá, takže day-and-date release premiéra je více marketingový nástroj než možnost, jak kompenzovat příjmy z upadající návštěvnosti artových filmů v kinech. Respektive s upadající kvalitou nabídky kin, která se dnes orientují na největší hity a příliš prostoru pro autentické filmové umění nenechávají.“ Budoucnost však distributor vidí již o trochu veseleji. „Do budoucna by to mohlo být velmi zajímavé. Věřím, že řada lidí bude ráda, když si bude moci film hned po premiéře zhlédnout na internetu a nebude ho muset nějak složitě hledat a stahovat z různých webů, kde dnes platí za rychlost a objem stažených dat. Věřím, že ocení, když budou vědět, že peníze, které do stažení investovali, jdou distributorovi nebo producentovi filmu a nikoliv někomu, kdo nabízí jen úložný prostor.“

V čem tedy spočívají nejsilnější stránky společné premiéry v online i offline prostředí? Jak dokazují dosavadní české i evropské zkušenosti, jedná se zejména o unikátní a funkční nástroj, jak dostat menšinový film k většímu množství diváků. „Online distribuce zvyšuje dostupnost filmu v momentě, kdy probíhá nejintenzivnější část kampaně a kdy o filmu referují prostřednictvím recenzí média. Vždy vstupujeme do spolupráce s partnery, kteří oslovují různé cílové skupiny, které neumíme oslovit my,“ doplňuje Martinek. Význam nového typu spolupráce hodnotí také z pohledu „druhé strany“ online distribuce Diana Tabakov. „Je velmi těžké propagovat artové filmy a především, pokud jsou přístupné pouze online. Ačkoli náš portál DAFilms.cz zpřístupňuje 800 dokumentárních filmů, které v Čechách kinodistribuci vůbec nemají a svou prací se snažíme tuto chybějící distribuci nahradit, je velmi funkční spolupracovat na filmech, které se v kinech objeví a společným marketingem dosáhnout na co nejširší publikum." O tom, že by však mohl vzestup online distribuce narušit zavedené postupy klasické filmové distribuce, mají oba jasno. „Dnes mají filmy v distribuci jen krátkou životnost, takže by to klasickou distribuci poškodit nemělo,“ shodují se.

Nechme se tedy překvapit, kolik day-and-date release premiér nás v následujících měsících a rocích bude čekat. Rozhodně však sledujte DAFilms.cz – zde totiž na ty nejpovedenější a nejdůležitější online premiéry rozhodně narazíte!

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít