Subjektivní zpravodajství o situaci francouzské politiky na začátku nového tisíciletí. Od listopadu 2001 sledoval Chris Marker dění, které hýbalo společenskou scénou: trvají protiválečné protesty, prezident Chirac bojuje o znovuzvolení, stávky ochromují zemi, vedou se polemiky o přistěhovalcích a komunisté dál pokračují ve své propagandě.
Legenda světové dokumentaristiky znovu prochází Paříží, nechává se inspirovat anonymními umělci ulice. Pronásleduje obraz žluté kočky, který se v různých obměnách objevuje na veřejných plochách, a natáčí svérázné video-graffiti, jakýsi epilog svého nejslavnějšího filmu Pařížský máj.
Obraz rozšklebené kočky poskakuje pařížskými ulicemi, až se nakonec trikem ztratí ze zdí i z kmene stromu. Fetiš nudy moderní civilizace - a pouliční graffiti jsou na půl cesty mezi nudou a vzpourou - je vymazán a s ním jako by zmizela i poslední substance revolučního dobrodružství. Socialistický existencialista Chris Marker ve svém dokumentu opět ideologizuje společenské vztahy, když s kamerou vstupuje do jejich vnějších pohybů a nechává se unášet různými demonstracemi, smýkat vášněmi lidských srocení, které vyvažují úzkost režiséra, jenž celým svým dílem vnímal pozici člověka v dějinách jako souhrnnost společenských poměrů.
Jeho poslední snímek se ale děje v abstraktním pojetí vůle davu. Sociální rozměr individuální existence je redukován na společenskou podstatu hluku nespokojené ulice. Umělecká avantgarda, která kdysi spojovala metafyziku vzpoury s politikou revoluce, prochází krizí a vyčerpání je příliš viditelné.
Byl-li Markerův poetický styl výsostným výrazem dobové touhy po sociální změně, tak jeho poslední videožurnál není než skeptickou poznámkou unaveného chodce.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.