Coal Face byl prvním významným filmem tvůrčí skupiny britského meziválečného dokumentu GPO Film Unit.
Coal Face byl jeden z ryze modernistických filmů, které vznikly v rámci britského dokumentárního filmového hnutí, a jeho formalistické montážní techniky lze srovnat snad jen s filmem Drifters (r. John Grierson, 1929). Vedle montážního střihu inspirovaného sovětským filmem dvacátých let snímek Coal Face také experimentuje se spojením zvuku a obrazu.
Narativní stránka je poměrně konvenční, pojednává o struktuře těžebního průmyslu a postupech při těžbě a zpracování uhlí. Jednou ze strategií dokumentárního hnutí však bylo zkoumat tvůrčí možnosti v rámci konvenčních narativů, zde pomocí nenaturalistického použití zvuku, jazyka a hudby. Přirozený zvuk, dialogy, promluvy, hudba či sborový zpěv jsou integrovány v dramatický, často velice lomozný celek.
Snímek Coal Face je významný jak svým inovativním estetickým pojetím, tak uplatněním společensky kritických komentářů (všímá si například úrazovosti v dolech) ve filmu, který si prakticky nechala natočit vláda, a jehož sponzorem byl komerční průmysl.
Ian Aitken
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.