Pocta Chantal Akerman

Chantal Akerman patří mezi nejvýznamnější světové režisérky. Její dílo se rozpíná mezi hollywoodskými hranými filmy, osobními dokumenty a galerijními instalacemi. Její filmy charakterizuje svérázný a sebevědomý režijní styl, výrazné ženské hrdinky a silná osobní témata. Přinášíme vám pět autorských filmů, které odhalují její citlivou osobnost a originální tvůrčí přístupy.

Belgická filmařka a umělkyně Chantal Akerman se do dějin kinematografie zapsala především svým filmem Jeanne Dielman, 23, quai du Commerce, 1080 Bruxelles, který natočila v pouhých 24 letech. Hraný film, v němž zachycuje ovdovělou ženu mezi čtyřmi stěnami omšelého apartmánu a její život plný každodenních rutin a rituálů, bývá dodnes označován za průlomové dílo v tvorbě ženských režisérek. V žebříčku 100 nejlepších filmů natočených ženami, který v roce 2019 sestavilo pro BBC více než 350 filmových odborníků, skončil tento film na třetím místě.

Právě schopnost zachytit ženské hrdinky korunovala ve svém posledním filmu No Home Movie z roku 2015. V něm diváky provádí místem, jež pro ni vždy bylo tím opravdovým domovem, a představuje nám život své matky těsně před její smrtí. Ve velmi osobním a citlivém portrétu ženy, která přežila věznění v koncentračním táboře v Osvětimi, se odráží zásadní tvůrčí přístupy Chantal Akerman i klíčová témata jejích filmů. Postava matky se totiž jako červená nit proplétá celou její tvorbou. Stala se inspirací pro hlavní postavu jejího nejslavnějšího filmu Jeanne Dielman, dopisy od matky hrají zásadní roli ve filmu News from Home a telefonáty režisérky s matkou se objevují například ve filmu Down There. Po zkušenostech z velkých produkcí se v No Home Movie vrací Chantal Akerman i za filmovou kameru a potvrzuje, že k zásadním sdělením potřebuje naprosté minimum prostředků. Využívá statické kamery, dlouhých záběrů a úsporného střihu.

Kromě No Home Movie v přehlídce filmů naleznete i její poslední hraný film Almayer‘s Folly (2011). Díla z posledních tvůrčích let doplňují výrazné snímky její dokumentární tvorby, které spojují příběhy minoritních a utlačovaných skupin ve společnosti. Ve snímku South (1999), jejím vůbec nejpolitičtějším filmu, reflektuje téma rasisticky motivované vraždy afroamerického občana Jamese Byrda, která se odehrála v roce 1998 v texaském městečku Jasper. V dokumentu From the Other Side (2002) se vydala na hranice Mexika a USA, aby vyslechla příběhy mexických imigrantů. Režisérčin židovský původ a téma hledání vlastní identity je motivem filmu Down There (2006), který vznikl během jejího pobytu v izraelském Tel Avivu.

U příležitosti nedožitých sedmdesátých narozenin i uplynutí pěti let od její smrti vám přinášíme dílo Chantal Akerman nahlížené z druhé strany. Pohled na její dokumentární tvorbu potvrzuje, o jak významnou režisérku se v kontextu světové kinematografie jedná.

Vybrané filmy

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít