Scéna z filmu Imitace života
Scéna z filmu Imitace života
Scéna z filmu Imitace života

Imitace života

Režie
Rok 
2003
Země
  • Kanada
Délka
75min 
Zvukové stopy 

I v tomhle snímku pracuje Mike Hoolboom s dějinami filmu, tedy s materiálem nevyvázaným z interpretací. Výřezy z filmů neexistují o sobě, ale jsou vrstveny s respektem k vývojovým souvislostem. Osou skladby je i vědomí přetlačujících se obrazů (vrstvení jako mizení).

Na začátku je hollywoodský film a jeho velké vyprávění, podstatným okrajem rodinné snímky, dokumenty a vědecké filmy. Tím je Hoolboomův meta-film originálním komentářem k situaci dějin filmu (různice) - obrazoborectví v přístupu k filmovému dějepisu je pak pokusem o resuscitaci odumírajících obrazů. Poetické se snoubí s politickým. Politickým je index zapomenutých, ale nemizících obrazů filmů impérií, té věčné koloniální zbraně, obrazů importovaných ideologií. Poetickým jsou emoce a naladění, kdy především umění skladby je duší imaginativní mezery mezi světlem a tmou.

Kritika připomíná, že se Hoolboomův film pohybuje v poli mezi odvážnou poetikou Dereka Jarmana a politickou odvahou Piera Paola Pasoliniho. Jeho filmová esej má ještě jeden základ: psychoanalýzu. Zážitek z dětství, nezatížené první vidění obrazů komentují Freudovo (a Lacanovo) přemýšlení o způsobu, jak lidé transformují své vlastní dětské vzpomínky, jak je zkřivují stárnoucí pamětí, ale tyto nepřestávají být autentickými.

Zároveň nám Hoolboom jako vypravěč říká, že pohybující se obraz narušil vědomí smrti. Jako by převzal její úlohu: byla-li smrt jakýmsi protestem k životu a snu o věčnosti v něm, tak film svým uchováváním toho, co se ztrácí, fixací všeho, co nejdříve muselo zmrtvět, uvádí smrt do věčnosti - nikoli film-zachování života, ale film-věčná smrt. Znovu se musíme naučit skutečně zemřít, odpoutat se od vlastního obrazu. Barevný a černobílý materiál pracují spolu. Zrnitý osmimilimetrový film destruuje ateliérové předstírání, titulky a ironická zvuková stopa odrážejí možnosti filmové eseje.

Imitace života (v množném čísle) se skládá z deseti kapitol, každá je nesena zvolenou intonací a jednotným kinematografickým stylem. Kapitoly-kostnice: V budoucnosti (In the Future), Jack, Poslední myšlenky (Last Thoughts), Portrét (Portrait), Tajemství (Secret), V mém voze (In My Car), Hra (The Game), Odlupování (Scaling), Imitace života (Imitation of Life), Déšť (Rain).


VIDEO VE VŠECH FORMÁTECH JE DĚLENÉ DO KAPITOL. PRO PŘEHRÁNÍ FORMÁTU DIVX/XVID POUŽIJTE PROSÍM PŘEHRÁVAČ MEDIA PLAYER CLASSIC (stáhnout) nebo VLC (stáhnout).

Detaily

  • Originální název
    Imitations of Life
  • Režie
  • Scénář
    Mike Hoolboom
  • Kamera
    Mike Hoolboom
  • Střih
    Dennis Day, Robert Kennedy, Ross Turnbull, Mark Karbusicky
  • Hudba
    Earle Peach
  • Zvuk
    Mike Hoolboom
  • Délka
    75 min (46-90 min.)
  • Rok
    2003
  • Země
    • Kanada
  • Produkce

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít