Švýcarští architekti v Číně. Le Corbusier. Kancelářské prostory v USA. Umělý kopec v Berlíně. Komunistické plastiky v českém veřejném prostoru. Metro. Hornické kolonie… Přinášíme vám pestrou kolekci filmů o urbánním prostoru a architektuře. Do neděle 11. října je můžete na DAFilms sledovat zdarma.
Aktuální program navazuje na světový Den architektury. Jaké filmy nabízíme? Jsou mezi nimi portréty dobových a stylových fenoménů, osobností z řad architektů, eseje i filmové experimenty: Snímek THREE WALLS zachycuje melancholickou absurditu a měnící se povahu moderní kanceláře. Co se stalo s kancelářskou kójí v Severní Americe? Dozvíte se ve filmu Zaheeda Mawaniho.
Chystáte se pracovat nebo žít v Číně? Zajímalo by vás, co se stane, když spolu Číňané a Evropané budou stavět dům? Pak musíte vidět THE HOUSE IN THE PARK. Režisér Hercli Bundi v něm vypráví příběh tří švýcarských architektů, kteří byli pozváni, aby postavili pavilon ve městě Jinhua nedaleko Šanghaje.
Za komunismu platil v České republice zákon, že 4 procenta z rozpočtu nové výstavby musí být použita na výtvarnou výzdobu. Dokumentární film Rozálie Kohoutové VETŘELCI A VOLAVKY mapuje plastiku z doby normalizace ve veřejném prostoru na sídlištích i v centru města. O projektu Vetřelci a volavky samotném se můžete dozvědět víc tady.
Teufelsberg je kopec na okraji Berlína vytvořený člověkem. Ze sutin města zničeného druhou světovou válkou ho navršili američtí spojenci. Kopec má bohatou a bizarní historii obsahující i pokusy o odposlouchávání vojenského provozu Sovětů, východních Němců a dalších národů Varšavské smlouvy. Dokument BERG využívá samply a scény ze známých špionážních filmů.
OKO NAD PRAHOU je dokument o "blobu" - projektu Národní knihovny, který navrhl architekt Jan Kaplický (1937–2009) a který vstoupil do povědomí pod přízviskem "Chobotnice". Koláž filmu přibližuje jak Kaplického architektonickou vizi, tak jeho povahu a osobní život.
Druhým osobním portrétem českého architekta, ale složeným z videopozůstalosti, je DK. David Kopecký se ve filmu své ženy Báry jeví jako stavitel, který miluje bourání, chladnokrevný panikář, plachý excentrik, asketický hedonik a vynálezce života. Film byl oceněn mj. Cenou Pavla Kouteckého.
Fascinující dopravní systém metra, který svou podzemní architekturou utváří specifický prostor a situaci vnímání, je hlavním tématem snímku ORTEM polského režiséra Dariusze Kowalského.
Le Corbusier v roce 1914 vyvinul stavební systém z vyztuženého betonu. Mediální umělkyně a autorka filmu DOMINO Lotte Schreiber podnikla zimní cestu Řeckem, aby natočila film o následnících revolučního objevu - betonových skeletech, které jsou nejen v Řecku běžně k vidění.
Druhý snímek Lotte Schreiber v našem výběru je BORGATE film o italském sídlišti Don Bosco, naplánovaném ještě za Mussoliniho, ale směle se rovnajícím modernistickému stylu padesátých a šedesátých let.
„Kde nic není, vymyslím si něco prapůvodního.“ RECONVERSION přináší portrét 17 budov a projektů z dílny výjimečného portugalského architekta Eduarda Souta Moury.
Podivuhodná a roztodivná směsice krásy a ošklivosti, moudrosti i hlouposti, radosti i smutku, špíny a barevnosti. Film INDUSTRIÁLNÍ ELEGIE přináší příběh zapomenutých hornických kolonií na severní Moravě a jejich bizarních obyvatel.
Dohlížet a trestat… Ve druhé polovině 18. století navrhl Jeremy Bentham model panoptikonu – budovy, která umožňovala nejefektivnější dohled. Toto uspořádání prostoru se používalo nejdřív pro věznice, místa, jejichž hlavní funkcí jsou dohled a trestání. Opětovným čtením knihy Michela Foucaulta Dohlížet a trestat a přes zkušenosti s různými druhy dohledu hledá Andrea Slováková ve filmu NADOHLED dokonalou aplikaci panoptikálního principu.
COMMENTS ON MEGAPOLIS Vladimíra Turnera si bere na mušku čtyři hlavní témata: třídní/rasovou klasifikaci, restrikce/sledování pohybu po městě, urbanismus/spekulace s městským prostorem, znečišťování životního prostředí. Umění ve veřejném prostoru/intimní performance spojil Turner videoartovými postupy v jeden větší celek.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.