Ivan Passer (10. 7. 1933 - 9. 1. 2020) pocházel ze zámožné selské rodiny. Tři roky navštěvoval internátní školu pro válečné sirotky v Poděbradech, kde se seznámil s Milošem Formanem a Václavem Havlem. Kvůli svému původu nemohl po roce 1948 studovat a pracoval mj. jako dělník u soustruhu a pomocný dělník na stavbách. Rok jezdil s cikánským lunaparkem a obsluhoval kolotoč.
Díky zfalšovanému životopisu se dostal na FAMU, ale v roce 1957 byl vyloučen. Na sklonku 50. let se uplatnil jako asistent režie Ladislava Helgeho (Velká samota), Zbyňka Brynycha (Smyk) a Vojtěcha Jasného (Procesí k panence, Až přijde kocour). Začal spolupracovat s Milošem Formanem jako pomocný režisér a také jako scenárista (ještě společně s Jaroslavem Papouškem). Passerův režijní debut Fádní odpoledne (Zlatý dukát na MFKF v Mannheimu 1965, Cena za krátký film na MFF v Locarnu 1966) se měl stát součástí hrabalovského povídkového snímku Perličky na dně, jímž se prezentovali mladí tvůrci nastupující nové vlny (Jiří Menzel, Jan Němec, Evald Schorm, Věra Chytilová, Jaromil Jireš), ale nakonec byl v kinech promítán samostatně jako předfilm maďarského filmu Čtyři děvčata (1964, Négy lány egy udvarban; r. Pál Zolnay). Jeho celovečerní prvotina Intimní osvětlení, natočená s neherci, upozornila na režisérův nevšední talent a vzbudila zaslouženou pozornost na řadě festivalů.
Po srpnové okupaci odjel s Milošem Formanem do zahraničí a nakonec emigroval do Spojených států. Podařilo se mu znovu nastartovat filmovou kariéru, ale jeho snímky, výrazně ovlivněné českým zázemím, poetikou i pohledem na svět, nikdy nepronikly k masovějšímu publiku. Největší ohlas mu přineslo drama Cutterova cesta s všudypřítomným traumatem vietnamské války. Od 90. let pracoval pro televizi, kde uspěl zejména s biografií Stalin (nominace na výroční cenu CableACE za nejlepší režii a film či minisérii). Jeho dílo byla mj. vyznamenáno Českým lvem (2006), Křišťálovým glóbem na MFF v Karlových Varech (2008) a výroční cenou Asociace českých filmových klubů (AČFK; 2016).
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.