JINDŘICH POLÁK (nar. 5.5.1925, Praha – zem. 22.8.2003, Praha) se již za studií na smíchovském gymnáziu věnoval ochotnickému divadlu v Malostranské besedě, přispíval do studentského časopisu a získal též výuční list promítače v kině Máj na Václavském náměstí. Po osvobození studoval jeden semestr práva na Univerzitě Karlově a zároveň byl promítačem ve Zpravodajském filmu. Stal se redaktorem žurnálu Týden ve filmu. V roce 1946 po seminářích Filmového ústavu přešel do barrandovského studia, kde po funkcích asistenta (1946–52) a pomocného režiséra (1952–57) působil od roku 1958 jako samostatný režisér a scenárista. Vynikl jako žánrový režisér, oblíbené byly jeho dobrodružné filmy (Smrt v sedle, Hra bez pravidel, Nebeští jezdci, Smrt stopařek – Zvláštní cena na FČSF v Košicích 1980) i vědecko-fantastické tituly (Ikarie XB 1 – Velká cena Zlatá kosmická loď na MF vědecko–fantastických filmů v Terstu 1963, Zítra vstanu a opařím se čajem – Zvláštní cena poroty na MFF v Sitges 1979). Na svou dobu výjimečným snímkem bylo válečné drama Nebeští jezdci, věnované osudům českých pilotů RAF za druhé světové války. Mezinárodní úspěch mu přinesly hlavně koprodukční a zakázkové (NSR, NDR nebo Rakousko) seriály pro děti a mládež napsané s Otou Hofmanem: Klaun Ferdinand, Pan Tau, Lucie, postrach ulice, Návštěvníci, Chobotnice z II. patra, Kačenka a strašidla (a scénář s Milošem Macourkem a Halinou Pawlowskou k seriálu Bubu a Filip), z nichž některé byly sestříhány pro uvedení v kinech. Byl mj. autorem dvanácti divadelních her pro děti, od roku 1953 spolupracoval s ČST a s Otou Hofmanem a s Jiřím Vršťalou stvořil v 50. letech postavu klauna Ferdinanda, kterou zejména v NDR uvedli v televizi, ve filmu a na divadle. Po roce 1989 se věnoval podnikání. Obdržel Vyznamenání Za vynikající práci (1979), titul Zasloužilého umělce (1980) a Cenu za celoživotní dílo na MFFDM ve Zlíně (2001).
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.