Luis Ospina patřil mezi nejvlivnější osobnosti kolumbijského filmu. Od sedmdesátých let s humorem, drzostí, formální nápaditostí a pochopením pro okrajové žánry zachycoval příběhy své země i svých přátel a prozkoumával hranice mezi hranou a dokumentární kinematografií. Vždy stál v opozici vůči oficiální kultuře a hledal nové cesty, jak sociální realitu pomocí filmů nejen interpretovat a analyzovat, ale také proměňovat.
V poválečné Kolumbii, zmítané až do konce padesátých let občanskou válkou, v podstatě neexistoval filmový průmysl. Vláda kinematografii nepodporovala a tvůrci postrádali institucionální zázemí. Diváci byli odkázáni na Hollywood. Plnohodnotnou alternativou se teprve v sedmdesátých letech stal tzv. Caliwood. Název odkazuje ke třetímu největšímu kolumbijskému městu Cali, kde se v roce 1949 také narodila jedna z ústředních figur tohoto hnutí – Luis Ospina. Odmala se svým bratrem hltal westerny a upírské horory. Láska k filmu jej přivedla na kalifornskou filmovou univerzitu. Během studií se seznámil s nastupující generací amerických tvůrců a noirovými filmy, které souzněly s jeho pesimistickým pohledem na svět.
Po návratu do Cali natočil s kamarádem z dětství Carlosem Mayolem krátký dokument Listen, Look (1971). Ve městě se tehdy konaly Panamerické hry. Mladí filmaři ovšem nezískali akreditaci, a tak namísto sportovců točili život v ulicích okolo stadionu. Necenzurovaný obrázek chudoby způsobené selháním sociálního systému ostře kontrastoval s oficiální prezentací akce. Svým nesmlouvavým filmem Ospina a Mayolo přispěli ke kulturní a společenské obrodě, která v Cali v sedmdesátých letech probíhala. Středobodem filmového dění byl nově založený filmový klub a cinefilní časopis Ojo al cine. O obojí se vedle Ospiny a Mayola zasloužil též spisovatel Andrés Caicedo, další z nekomfortních umělců hlásících se k tzv. Cali Group. Devět let poté, co spáchal sebevraždu, mu Ospina věnoval osobně laděný film Andrés Caicedo: A Few Good Friends (1986).
Mnozí latinskoameričtí filmaři pochopili, že nejsnazším způsobem, jak se prosadit na zahraničních festivalech, je točit bídu a stvrzovat západní stereotypy o zemích třetího světa. Na nedůstojnou exploataci chudoby Ospina reagoval jednak coby spoluautor manifestu o tzv. misery pornu (Manifesto da Pornomiséria), jednak protestfilmem The Vampires of Poverty (1977). Mayolo v jízlivém mockumentu hraje režiséra natolik chtivého šokujících záběrů ze slumů, že je neváhá inscenovat pro kameru. Ostrá kritika kapitalismu i pokrytectví levicových umělců oběma tvůrcům zajistila vedle věhlasu i nepřátelství dotčených kolegů. Pozice undergroundových vyděděnců jim ale dávala nezávislost.
K upírské podstatě kapitalismu se Ospina ještě příměji vyjádřil v hrané satiře Pure Blood (1982) o obchodníkovi s cukrovou třtinou, kterého udržuje při životě krev mladých chlapců. Film ale nevydělal téměř žádné peníze a stejná situace se opakovala s noirovým krimi Breath of Life (1999), vzdávajícím poctu americkým béčkovým filmům. Po jeho finančním neúspěchu se Ospina rozhodl, že nadále bude točit jenom méně nákladné dokumentární a experimentální filmy. Nadále odmítal sociální i magický realismus a zkoumal etické hranice toho, co a jak je dokumentováno. A Paper Tiger (2008) například nese všechny znaky seriózních dokumentárních portrétů, ale příběh kolumbijského umělce považovaného za předchůdce techniky koláže je ve skutečnosti smyšlený.
Umělecký rozmach v Cali skončil v osmdesátých letech, kdy město ovládly drogové kartely. Ospina stejně jako většina ostatních tamějších umělců našel útočiště v Bogotě, ale ke Cali a jeho obyvatelům se ještě několikrát vrátil ve svých pozdějších filmech. Ty stále častěji tematizovaly smrt a křehkost bytí. Aktérem intimního portrétu Our Film (1992) je kolumbijský výtvarník Lorenzo Jaramillo, který umírá na AIDS a ohlíží se za svým životem. Ospinovou filmovou závětí se stala více než tříhodinová, pět let vznikající kronika It All Started at the End (2015). Portrét generace Kolumbijců, kteří stejně jako Ospina, Mayolo a Caicedo vždy věřili v moc pohyblivých obrazů a nikdy neztratili chuť experimentovat, je současně záznamem režisérova vysilujícího boje s rakovinou žaludku, které podlehl v září 2019.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.