Bert Haanstra se narodil v roce 1916 v Holtenu v Holandsku, profesionálním filmařem se stal v roce 1947. Mezinárodní věhlas si získal krátkým dokumentárním snímkem Spiegel van Holland/ Zrcadlo Holandska, za který obdržel Grand Prix za krátký film na festivalu v Cannes v roce 1951. V padesátých letech natočil šest filmů pro koncern Shell, mimo jiné snímek Strijd zonder einde/ Nepřátelský svět (1955) o hmyzu šířícím smrtelné choroby a o boji s nimi. V roce 1958 získal jeho snímek Glas/ Sklo a skláři, filmová improvizace natočená ve sklárně, Oskara za nejlepší krátký dokument. Natočil i několik hraných filmů. Fanfare/ Dechovka, komedie odehrávající se v malé holandské vesničce, představuje druhý nejpopulárnější film v Holandsku vůbec (měřeno dle návštěvnosti), předčí jej pouze Turecký med Paula Verhoevena. V zahraničí však snímek nevzbudil větší pozornost. Ve svých krátkých i celovečerních dokumentech, jako jsou Alleman/ Království u moře či Stem van het water/ Hlas vody, se Haanstra zamýšlí nad Holandskem a jeho obyvateli. Díky svým filmům se stal jedním z nejoblíbenějších filmařů v dějinách holandské kinematografie. Snímek Království u moře shlédlo v kinech dvacet procent holandské populace. V sedmdesátých a osmdesátých letech se Haanstra zabýval novým tématem. Natočil několik filmů o zvířatech. V celovečerním dokumentu Bij de beesten af/ Velká kniha života (1973), na kterém spolupracoval mimo jiné s Fransem de Waalem a Jane Goodall, srovnal chování zvířat s chováním lidí. Celkem získal Haanstra téměř stovku ocenění. Zemřel v Hilversumu.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.