Film je reakcí na současnou vlnu posthumanistického uvažování způsobeného rozvojem technologií a umělé inteligence stejně jako klimatickou krizí. Lidský druh si začíná uvědomovat svou nedůležitost a pomíjivost a lidská identita se ocitá v krizi. FREM se pokouší tento pocit reflektovat a vytváří odlidštěný a odcizený pohled na krajinu a přírodu za hranicemi lidského vnímání skutečnosti. Kusé myšlenky a útržky dialogů, různorodá hudba přerušovaná ruchy a glitchy a zdánlivě zmatená, neukotvená kamera vytvářejí znepokojivou filozofickou úvahu nad limity antropocentrického myšlení.
Naše doporučení:
Jedním z filmů vylepšujících renomé tuzemské dokumentaristiky v zahraničí byl FREM, uvedený v roce 2020 v sekci Forum na berlínském festivalu. Formálně radikální audiovizuální esej Viery Čákanyové vznikala vyjma intimního prologu, natáčeného 16mm kamerou, kompletně na Antarktidě. Mrazivá bílá krajina je snímána digitální kamerou z dronu, zdánlivě bez přispění člověka. Film odmítající antropocentrickou perspektivu vlastní tradičním přírodopisným dokumentům nás nutí k zamyšlení, jak by vypadala země bez lidí.
Diskuze s režisérkou Vierou Čákanyovou:
Viera Čákanyová o svém filmu FREM v dok.revue.
Více o filmu na cinepur.cz
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.