Snímek Industrial Britain představuje klíčový moment ve vývoji britského dokumentárního filmového hnutí, kdy se umělecké pojetí poprvé smysluplně propojilo se sociálním záměrem.
Film vznikl díky Johnu Griersonovi, který oportunisticky najal Roberta Flahertyho. Flaherty byl antropolog a filmař, který se světově proslavil snímkem Nanook of the North (1922), dokumentem popisujícím útrapy života Eskymáků. Po neúspěchu v Hollywoodu Flaherty zahořknul, nechal se inspirovat závažností raného sovětského filmu a vyměnil exotiku svých předchozích děl za prostředí průmyslových dělníků v Británii. Jeho intuitivní způsob práce – odmítal psát scénář a raději plnil kotouč za kotoučem vším, co ho zajímalo, od statických záběrů mostu Saltash Bridge po sloupy elektrického vedení – se však ukázal jako příliš extravagantní pro vládní úřady. Flahertyho vyhodili a na jeho místo dosadili Edgara Ansteyho, který dostal za úkol sestříhat fragmentární imprese do koherentního celku. Flahertyho velkolepost se tak náhle střetla s asertivním, společensky angažovaným střihem, který svým temperamentem rozhodně neodpovídal původním záměrům kanadského tvůrce. A tak se v Británii téměř náhodou zrodil elementární styl dokumentárního filmu.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.