Příběh o rybolovu sleďů v Severním moři natočený v Berwicku, na Shetlandských ostrovech, v Lowestoftu, Yarmouthu a v Severním moři.
Johna Griersona fascinovalo modernistické umění, které podle něj vyjadřovalo energii nové doby. Miloval filmy v žánru „velkoměstské symfonie“, jako je Manhattan (USA, r. Paul Strand a Charles Sheeler, 1921) či Berlín, Symfonie velkoměsta (Německo, r. Walther Ruttman, 1926), které poetickým způsobem zachycovaly moderní velkoměsto. Nejvíce se však zajímal o filmy sovětské, především o tvorbu Sergeje Eisensteina.
Film Drifters měl premiéru ve Film Society 10. listopadu 1929 spolu s filmem Křižník Potěmkin (SSSR, r. Sergej Eisenstein, 1925), který byl v Británii rovněž uveden poprvé. Grierson již dříve pomáhal s výrobou titulků k Eisensteinovu snímku pro americké uvedení a na Drifters to mělo zcela patrný vliv. Podobně jako je tomu v Potěmkinu využívá i v Drifters expresivním způsobem montáž a vytváří tak dramatické napětí bez jakékoli psychologizace. Oba filmy dále pracují s tzv. „typy“ (neherci) namísto profesionálních herců, aby dosáhly větší „autenticity“, a oba také bohatě využívají natáčení v exteriérech. Grierson však vždy zdůrazňoval, že chtěl natočit film ryze „britský“, tedy umírněný a zdůrazňující lidský prvek. Proto se snímek Drifters odehrává v pomalejším tempu a více se soustředí na obyčejné, méně dramatické události.
Dalším znakem Drifters je zaměření na moderní, industrializovanou Británii a absence vyprávění založeného na příčině a následku jakožto jedné z hlavních třecích ploch mezi tradicí a modernitou. V úvodních titulcích filmu se píše: „Rybolov sleďů se proměnil. Dříve představoval poetickou idylu hnědých plachet a vesnických přístavů – dnes je epickým příběhem oceli a páry. Rybáři nadále bydlí ve starobylých vesničkách. V sezóně však dojíždějí za prací do ohniska moderního průmyslu. Tento posun je patrný i na konci filmu, kdy úlovek končí na moderním mezinárodním trhu.
Grierson stojí jednoznačně na straně modernosti, jak je vidět z častých záběrů na součástky motoru rybářské lodě. Zároveň však nezapomíná ani na přírodní prvky (moře, ptáci, ryby), a povrchní zájem věnovaný prodeji ryb na konci filmu ukazuje, že jeho pohled na modernitu není až tak jednostranný. Film je sice oslavou industrialismu coby nového stupně evolučního vývoje, nadále však respektuje spojení člověka s přírodou.
Jamie Sexton
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.