Jakým způsobem může snímek, který se zabývá postkoloniální Afrikou, dospět k obecnějším otázkám kolonizace mysli a těla nejrůznějšími „konvencemi“? A jak lze na pozadí oslav padesátého výročí nezávislosti Mali zpochybnit roli vypravěče, který během vyprávění sám příběh vytváří? Především tak, že budeme přemýšlet o tom, jaké následky bude mít naše převyprávění historie. Budeme se rozhodovat, zda použít tu či onu větu, slovní zásobu či postup. Tvůrce snímku Convention zvolil vyprávění ve třetí osobě. Rozhodl se zaujmout perspektivu bílého muže, která i nadále utváří Afriku, a dívat se na téma z odstupu. Tím se však nevzdává zodpovědnosti, ale naopak zaujímá kritickou pozici. Zároveň se chová jako strážce, který podle zákonitostí kaleidoskopické montáže prochází jednotlivými stádii dekolonizace. Snímek na pomezí dokumentu, fikce a filmové poetiky vyzývá k přemýšlení o historii bez zbytečného didaktismu a táže se, jaké jsou předpoklady a následky nabytí svobody.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.