Africké kořeny

V aktuálním speciálu připomínáme „africké“ kořeny francouzské nové vlny pěti restaurovanými filmy Jeana Rouche a zblízka se podíváme, jak dnes africký kontinent objevují čeští filmaři.

Jean Rouch (1917-2004) byl francouzský filmař a antropolog, jehož dokumentární a dokufikční filmy natočené v padesátých letech předznamenaly nástup nové vlny ve Francii. Tím legendárním filmem v duchu cinema-verité je Já, černoch, o němž Jean-Luc Godard řekl, že je to „nejlepší francouzský film natočený od konce druhé světové války“. Petit à petit je improvizovanou satirou, která se stejnou měrou strefuje jak do Evropanů tak do Afričanů. A La chasse au lion je zase typickým příkladem Rouchovy etnografické tvorby.

K filmům Jeana Rouche pak pro srovnání nabízíme současnou perspektivu, jakou se čeští filmaři (a dobrodruzi) dívají na Afriku dneška. Ve filmu Pod sluncem tma režiséra Martina Marečka opravují čeští rozvojoví experti svépomocí solární elektrárnu. „Etnografickou“ zprávu o fenoménu zlatých českých ručiček podává dokument Trabantem napříč Afrikou. Ivo Bystřičan, režisér snímku Doba měděná, se s kamerou vydal do zprivatizovaných měděných dolů z Zambii, z jejichž přírodního bohatství nemá chudá africká země ani vindru.

Vybrané filmy

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít