Fragmenty z USA

Jedinečná tři písmena, která víří globální proud politických, ekonomických a kulturních událostí. Tři písmena, jež definovala západní polokouli světa a stala se symbolem moci a fyzické síly. Jaké jsou však symboly současné Ameriky, která osciluje mezi chrámem konzumu, samozvaným ochráncem demokracie a utopickým rájem splněných snů? Skládejte s DAFilms.cz filmové fragmenty soudobé Ameriky! Roztočte svůj dokumentární kaleidoskop od 4. do 10. května 2015.

Výběr šestice dokumentárních, experimentálně laděných snímků pátrá po příbězích různorodosti skrytých uvnitř současné americké společnosti. Americký venkov, cenzorské díry v nedotknutelné svobodě slova i historie společného multikulturního soužití představují pouze filmové střípky z neustále se proměňujícího klubka severoamerických vztahů. Pohlédněte na ně očima originálních filmových vypravěčů a pozorovatelů a po celý jeden týden s námi vzdávejte hold jedinečnému projektu dánského filmaře Jørgena Letha 66 SCENES FROM AMERICA!

Tomu, jak ironickým a absurdním světem může být politika od vrcholných pater až po lokální klání, otevřeně nasvědčuje filmový experiment amerického režiséra Jamese N. Kienitze Wilkinse PUBLIC HEARING. Snímek, jenž se svým silným autorským přístupem nejvíce blíží metodě reenactmentu, znovu přehrává autentický záznam veřejného městského jednání z amerického Východu věnovaný zrušení lokálního obchodu ve prospěch supermarketu. Originální filmový tvar, jenž staví na dlouhých portrétních záběrech a černobílé estetice 16mm kamery, se své světové premiéry dočkal v roce 2012 na docalliančním dánském festivalu CPH:DOX. Objevil se však také například v prostoru pro současné umění MoMA PS1.

Také snímek RIP IN PIECES AMERICA režiséra Dominica Gagnona se nebojí expresivního filmového jazyka. Film, složený z neopracovaných výstupů domácích webových kamer, nabízí hodnotově nezabarvený prostor pro veškeré aktéry internetových "performancí", kterými jsou především političtí aktivisté, vojenští radikálové, podporovatelé konspiračních teorií a náboženští fanatici. Těm všem byla jejich vystoupení na internetových serverech cenzurována. Zatímco se americká společnost bije za svobodu slova a tiší virtuální cenzoři provádějí svoji práci, režisér vytváří a prezentuje osobitý "Salon odmítnutých".

Rámec jednoho jediného a osamělého hrdiny si volí snímek NIGHT LABOR. Výtvarně působivé filmové pozorování proniká do hloubky procesu práce samotné, zatímco se postupně, za minimálního použití slov, dostává také do vnitřních prostor životní zkušenosti svérázného hrdiny. Snímek si odnesl zvláštní cenu poroty docalliančního švýcarského festivalu Visions du Réel i zvláštní cenu z kanadské dokumentární soutěže festivalu RIDM.

Do intimního prostoru jednotlivce v obrazově působivé eseji proniká také americká režisérka a umělkyně Shelly Silver. Také ve snímku TOUCH navazuje na svůj předchozí zájem o volnou autorskou hru na pomezí fikce a reality, již zasazuje do jí dobře známého prostředí newyorské Čínské čtvrti. Přestože se snímek drží ústřední linie vyprávění, svou bohatou asociativní povahou odkazuje spíše k volnému pohybu mezi silnými společenskými tématy, kdy se autorem příběhu stává především divák.

Sestavujte s námi filmové fragmenty ze života Ameriky od 4. do 10. května zdarma!

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.