Íránský dokument: Nelze přehlédnout!

Dohledat Írán na světové mapě by se mělo podařit většině z nás. Jakým způsobem se ale íránská filmová tvorba zapsala do mapy současného světového dokumentu? Komplikovaná politická situace, ale i viditelná touha po změně lemují nelehkou cestu současného íránského filmu napříč programy filmových festivalů. Využijte jedinečnou možnost zhlédnout výběr nejzajímavějších íránských dokumentů posledních 15 let v unikátní online přehlídce od 18. do 24. května na DAFilms.cz zdarma!

Krystalicky čistý, a přitom vizuálně působivý portrét drsného života v íránských horách přináší oceňovaný snímek režiséra Mahdi Moniriho TINAR. Ten svůj hluboký příběh staví okolo každodenních činností třináctiletého chlapce Ghasema živícího se jako pasáček krav. Zcela sám, mimo kontakt s rodinou, z jejíž strany naráží pouze na fyzickou agresi a nezájem, chlapec přežívá v nehostinných podmínkách hor, kde svůj veškerý čas i lásku investuje do stáda krav, o něž se stará. I přes veškerou nepřízeň osudu však Ghasem nepřestává snít. Možnost naučit se číst, psát a žít mimo hory se pro něj stává vysněnou, avšak prozatím nedosažitelnou metou.

O změně, ale pro celou zemi, sní také mladá skupina teheránských obyvatel, kteří se rozhodnou svůj postoj a odlišnost vyjádřit pomocí netradičního nástroje – městské akrobacie parkour. To, co se na první pohled může zdát pouze jako volnočasová zábava, se pro její vyznavače stává centrálním bodem jejich života, projevem politického smýšlení i motorem k uspořádání prvního veřejného festivalu tohoto sportu v hlavním městě. Uspějí ve svém boji STREET SULTANS?

Změny minulé, které Íránu přinesla islámská revoluce v roce 1978, sleduje a zpětně hodnotí jeden z nejvýraznějších zástupců současné íránské kinematografie režisér Mohammadreza Farzad. Ve dvojici snímků INTO THIN AIR a BLAMES AND FLAMES pracuje s archivními záběry dokumentace krvavých revolučních nepokojů. Zatímco se prostřednictvím filmu INTO THIN AIR zaměřuje na nechvalně proslulý „Černý pátek“ íránských dějin, během kterého došlo k masakru stovek nevinných obětí netušících o zákazu nočního vycházení, v druhém snímku BLAMES AND FLAMES vykresluje revoluci ze specifické perspektivy využití filmového média. Radikální politické změny ve jménu svržení světského systému byly totiž dobře dokumentovány nejenom filmovými profesionály, ale i samotnými aktéry. Televizní obrazovka, kamera, ale také hořící kina se staly symboly islámské revoluce, jimž Farzad znovu dodává na významu.

Historie není lhostejná ani snímku TEHRAN HAS NO MORE POMEGRANATES!, který mezi vybranými tituly vyniká svou hravou hudební formou. V odlehčeném tónu dokument, který se nebojí přiznaně přeskakovat mezi fikcí a realitou, skládá pomocí archivních i nově natočených záběrů mozaikovitý portrét hlavního města Teheránu napříč slovutnou historií perské říše až po soudobé vítězství mezi nejvíce znečištěnými městy světa.

**Nenechte si ujít jedinečnou možnost poznat, jak vypadá, o čem mluví a ke komu promlouvá současný íránský dokument. Jedinečnou íránskou týdenní přehlídku sledujte od 18. do 24. května na DAFilms.cz zdarma! **

Vybrané filmy

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.