Dotknout se filmu: Retrospektiva Petera Tscherkasského

Kdy naposledy, a zdali vůbec, jste se dotkli filmového kotouče? Dokážete si s kliknutím jediného tlačítka „Play“ ještě představit hodiny fyzicky náročné práce v temné komoře, jež vykouzlí pár pohyblivých obrazových políček? Vraťte se zpět do světa filmového materiálu, jemuž život vdechují lidské ruce. Materiálu, který můžete rozpojovat a spájet. Vstupte do temné komory společně se světově známým avantgardním filmařem Peterem Tscherkasským. Sledujte jeho online retrospektivu od 25. května do 7. června na DAFilms.cz zdarma!

Silná rakouská tradice experimentální tvorby a výjimečná znalost filmových dějin i teorie tvoří základní rámce, ze kterých již od počátku 80. let čerpá bohatá tvorba rakouského avantgardního tvůrce Petera Tscherkasského. Filmař, jemuž se s náročným ručním i myšlenkovým zpracováním snímků podařilo uspět napříč světovými festivaly, představuje pozoruhodnou tvůrčí osobnost, která se médiu i světu filmu věnuje s nebývalou komplexností. Vysoce konceptuální podoba některých snímků odkazuje na základní teoretické texty a úvahy o struktuře filmu. Jiná díla naopak explicitně ukazují a proměňují ikonické snímky kinematografické historie. Při práci především s nalezeným filmovým materiálem se Tscherkassky stává zručným řemeslníkem, montérem nových světů a příběhů, a přitom se dlouhodobě věnuje rozvoji avantgardního filmu prostřednictvím publikací a přednášek.

Online retrospektiva pokrývá všechny dekády autorovy dosavadní filmové tvorby. Mezi tituly z let 80. nabízí jedny z vůbec nejstarších Tscherkasského snímků, jakými jsou EROTIQUE (1982) či MOTION PICTURE (1984). Zatímco v EROTIQUE režisér prozkoumává nedostižné ženské tělo, a tím i (ne)možnosti vidění prostřednictvím rámu filmové kamery, snímkem MOTION PICTURE (1984) se navrací k počátkům filmu samého. Pomocí experimentu rozehrává obrazovou hru s jediným záběrem ze slavného snímku bratří Lumiérů Východ z továrny.

K fascinaci prvními filmy, ale i všeobecné kulturní změně, již film přinesl, se autor v případě práce bratří Lumiérů navrací ještě v 90. letech. Snímek L´ARRIVÉE (1998), v jehož příběhu sledujeme střet vlaků, z nichž jeden veze filmový materiál, se stává metaforou proměny společnosti poté, co se střetla s filmem stejně tak, jako se s filmovým vlakem bratří Lumiérů střetli první diváci. Jiná práce stejné dekády, HAPPY-END (1996), je naopak dobrým příkladem Tscherkasského výhradního zájmu o nalezený filmový materiál. Snímek, který je vytvořený z domácích videí 60. a 70. let, konstruuje vizuální podívanou plnou intenzivních, až poživačných výjevů ve fiktivním příběhu manželské dvojice.

Na festivalové přehlídce v Cannes premiérově uvedený snímek INSTRUCTIONS FOR A LIGHT AND SOUND MACHINE (2005) nabízí vhled do režisérovy tvorby po přelomu tisíciletí. Úspěšný a známý titul je v online retrospektivě navíc doplněn o autorovu MASTERCLASS z minulého roku pronesenou na 18. ročníku Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Ta nabízí jeho analytický rozbor. Před uvedením nového snímku The Exquisite Corpus tak prozatím filmový výběr i Tscherkasského filmografii uzavírá úvaha COMING ATTRACTIONS (2010) reflektující vzájemný vztah mezi raným filmem, vyznačujícím se značnou okázalostí a exhibicionistickou povahou, reklamou a avantgardní tvorbou.

Na filmový materiál si prostřednictvím online retrospektivy Petera Tscherkasského zdarma sáhněte od 25. května do 7. června.

Vybrané filmy

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.