Filmový portál Docalliancefilms.com představí 12.11. první ze série filmů od významného kanadského dokumentaristy Petera Mettlera. Jako první bude do on-line distribuce uveden Mettlerův tříhodinový „transcendentální“ esej Gambling, Gods and LSD z roku 2002.
Filmový portál Docalliancefilms.com představí 12.11. první ze série filmů od významného kanadského dokumentaristy Petera Mettlera. Jako první bude do on-line distribuce uveden Mettlerův tříhodinový „transcendentální“ esej Gambling, Gods and LSD z roku 2002.
Peter Mettler má švýcarské kořeny, narozen a vychován byl však v Kanadě. Jeho absolventský film Scissere získal cenu Normana McLarena pro nejlepší studentský film. Ve své další tvorbě pokračoval v rozvíjení vlastního specifického stylu, pro který se obtížně hledají kategorie. Styl rozpínající se mezi dramatickou, experimentální a dokumentární tvorbou, není tedy divu, že většina kritiků volí často pro jeho filmy slovo esej. Mettlerův tvůrčí potenciál se nerealizuje pouze na filmovém plátně. Stejnou měrou se Peter Mettler angažuje v hudbě, tanci a fotografii. Jako kameraman se Peter Mettler podílel na mnoha filmech svých kolegů, spolupracoval mimo jiné na několika filmech Atoma Egoyna.
V roce 1997 se Peter Mettler vydal na cestu, která trvala s krátkými přestávkami dva roky, aby realizoval svůj původní nápad z roku 1988. Z padesáti pěti hodinového filmového materiálu nakonec po dalších dvou letech postprodukce vznikl film Gods, Gambling and LSD. Mettler cestoval sám nebo s malým štábem, materiál filmu vznikal postupně v Kanadě, USA, Śvýcarsku a Indii. Jeho koncepce byla určena pouze čtyřmi tématickými okruhy – touha přesáhnout (transcendovat) sám sebe, popření smrti (konečnosti), iluze bezpečí a vztah člověka k přírodě. Pouze tato témata tvořila vodítko Mettlerova filmového hledání.
„Bylo pro mě důležité, aby tento projekt nebyl založen na žádném scénáři nebo dopředu promyšleném natáčecím plánu. Spoléhal jsem na více otevřený a intuitivní přístup. I při takovém způsobu natáčení se pořád musíte rozhodovat a vybírat si, ale vodítkem pro to byly mé reakce na lidi a události, s kterými jsem se na cestě setkal.“ (Peter Mettler)
Mettler ve svém eseji promísil dokumentární pozorování s lyrickou kamerou a reálný zvuk se „zvukovým sochařstvím“. Výsledkem je audiovizuální kompozice, která se stává výzvou pro divácké stereotypy a vyvolává v nás úžas a podiv nad každodenní lidskou existencí. Film je vlastně mozaikou, která je jako celek něčím víc, než pouze souhrnem svých jednotlivých částí. Gambling, Gods a LSD vyzývá svého diváka k aktivnímu podílení se na hledání smyslu, takže hlavní téma filmu a zkušenost z jeho sledování se de facto stává tím samým.
Zvuková složka filmu se skládá s mnoha rozdílných zvuků a také hudby, ať už nahrané přímo v terénu na nejrůznějších místech od kasina v Las Vagas přes obrovské techno party po náboženské ceremonie v Indii, nebo převzaté od hudebníků jako je Henryk Gorecki, Jim O´Rourke, Tony Coe, Knut a Silvy, Christian Fennezs a další.
Film Gambling, Gods a LSD byl oceněn např. na festivalech v Nyonu, Torontu, Montrealu nebo Vancouveru.
„Ti, kteří tento film viděli, o něm hovoří se zasněnýma očima. Je to jeden z těch vzácných experimentálních filmů, který dokáže stejnou měrou nadchnout kritiky i široké publikum.“ (Tobi Müller, Tages Anzeiger)
Docalliancefilm.com uvede postupně i další Mettlerovy filmy včetně jeho oceněného filmového debutu Scissere nebo lyrického dokumentu o hledání polární záře na samém severu Kanady – The Picture of Light.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.