Krajinou České RAPubliky

Film, který usiluje o to, aby se svou formou co nejvíce přiblížil tématu, o kterém pojednává. Právě to je ústřední charakteristika snímku scenáristy Tomáše Bojara a Pavla Abraháma Česká rapublika

Devadesátiminutová procházka po krajině českého hip hopu rozhodně není popisnou a všeobjímající sondou do zákoutí tohoto hudebního stylu. Mnohem spíše se jedná film, který si užívá radost ze hry. V případě České rapubliky je to hra, jejíž pravidla jsou esenciálně vymezená specifiky samotného rapu. Promyšlená struktura, rozmanitost i překvapivost dokumentovaných situací je pak tím, co vybízí k účastí i takového diváka, kterého by jinak samotný český hip hop mohl nechat nezaujatým.
Snímek se zaměřuje především na trojici předních českých rapperů, kterou sleduje v deseti převážně inscenovaných filmových situací. Každá z nich metaforicky představuje jednu skladbu pomyslného hudebního alba se samostatným číslem a názvem a každá se zároveň začíná i navrací na pódium rapového koncertu, na němž postupně vystupují všichni hlavní protagonisté filmu. Rappeři se postupně konfrontují s několika „ctihodnými“ českými občany – s magistrátní úřednicí, profesorkou lingvistiky, komorním hudebním triem i zpěvačkou Hanou Hegerovou. Tvůrci tak podle vlastních slov usilovali o „přemostění nesourodých světů“. Některé situace vyústí ve vzájemné nepochopení, jiné v souznění vyrůstající z radosti ze sdílené hry. Konfrontace nesourodého (podvratného a živelného světa rapperů a oficiálního, uhlazeného světa ostatních postav) vnáší do filmu napětí i humor. Vedle toho nápadně vynikají dvě situace, v nichž se hrdinové setkávají s těmi, kterým je subkultura hip hopu mnohem více vlastní. Vydávají se do karvinského ghetta a vyzývají místní děti, aby jim předvedly, jak samy umí skládat rýmy. Jindy spontánně narazí na skupinku romských kluků a dají si s nimi bratrského jointa v parku. Právě v těchto situacích se rappeři i jejich hudba ocitají tam, kam svou podstatou nejvíce patří. Na ulici, z které vyrostla jejich gesta i slova, jejich přítomnost najednou působí přirozeně. Jejich hudba najednou není tím, co je jiné a co je vymezuje od ostatních, ale naopak od prvopočátku sbližuje.
Pointy jednotlivých situací nejsou tím, co by Českou rapubliku posouvalo vpřed. Všechny situace filmu vypovídají především o podstatě samotných rapových textů. Celý film pak usiluje především o to, aby zanechal v divákovi jakousi impresi, v které pocítí živelnost, radost ze slova a z možné hry s ním, jež jsou esencí hip hopu napříč jeho dějinami.

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.