Co nám máma nedovolila(1)

V polovině padesátých let se mladých lidech v západní společnosti začaly rodit pocity neklidu a nespokojenosti, které naplno vypluly na povrch společnosti o několik let později a ovlivnily natolik následující desetiletí dvacátého století, že dodnes zůstávají šedesátá léta synonymem pro dobu, kdy věci prostě mohly jít „jinak.“

V roce 1955 ožili díky Karlu Zemanovi na plátně dinosauři, Amerika se nadchla nadšením pro mladého „rebela bez příčiny“ Jamese Deana a ve Francii spadli do bazénu dva mladí novináři z Cahiers du Cinema během návštěvy filmových ateliérů, kde právě dokončoval film Chyťte zloděje Alfred Hitchcock.
Zatímco se pánové Truffaut a Chabrol sušili, jejich kolegové z anglického filmového periodika Sequence aspirující filmaři Lindsay Anderson a Karel Reisz už aktivně hledali své místo v tehdejší skoro až kastovně uzavřeném britském filmovém průmyslu. Během onoho pětapadesátého roku natočili oba své první krátké dokumentární film. Anderson O Dreamland – koláž zážitků ze zábavního parku v Margate a Reizs spolu s divadelním režisérem Tony Richardsonem Momma Don´t Allow/ Maminka to nedovolí – skupinový portrét „Teddy-Boys“, mladých návštěvníků jazzového klubu Wood Green. Reiszův film zaplatil pozvolna se vyvíjející Britský filmový institut (BFI), který dal taktéž peníze původem italské studentce umění Lorenze Mazzetti na film The Glass Marble (který byl nakonec po dodatečném tvůrčím zásahu Lindsaye Andersona přejmenován na Together/ Spolu). Tito tři mladí a de facto amatérští filmaři vystoupili společně pod manifestem Free Cinema a napsali tak důležitou kapitolu v dějinách anglické kinematografie. Zajímavým paradoxem je pak to, že kromě Richardsona nebyl nikdo z nich původem Angličan: Mazzetti byla Italka, Reisz pocházel z Československa a Anderson se narodil ve Skotsku.
Manifest Free Cinema (obsahující všeho všudy jedenáct vět) vznikl proto, aby přitáhl pozornost tisku k filmům tří (respektive čtyř) výše zmíněných autorů, které v únoru roku 1956 uvedlo v podobě filmového pásma londýnské National Film Theatre. Ani samotní režiséři nepočítali s tím, že by v případě Free Cinema šlo o víc než o jeden filmový večer, ale jejich filmy vyvolaly natolik silnou odezvu mezi diváky i uměleckou kritikou, že pokračování projektu bylo nasnadě. Navíc bylo čím dál tím víc zřejmé, že hnutí Free Cinema, ačkoliv původně vzniklo zcela účelně jako reklama na filmy, které „nikde nechtěli pustit“, se dotklo energie, která začínala proudit celým filmovým světem. Hned druhý večer Free Cinema měl na programu „hostující“ film z Ameriky On the Bowery/ Na Bowery Lionela Rogosina a čtvrtý komponovaný program, který se konal dva roky po prvním, potvrdil význam a důležitost nového „svobodného“ filmu, když v Londýně představil rodící se francouzskou novou vlnu - Chabrolův Le Beau Serge/ Krásný Serge a Truffautovi Les Mistons/ Uličníci. Pátý večer uvedl mj. Polanského Dwaj ludzie z szafa/ Dva muži a skříň a poslední šestý se znovu vrátil tam, kde vše začalo s novým filmem Karla Reisze We are the Lambeth Boys/ My jsme hoši z Lambethu.
Free Cinema jako projekt série komponovaných filmových pořadů sice skončilo, ale nezmizelo. Přesunulo svůj význam do obecnější roviny, pojem se etabloval jako označení nového filmového stylu, který v podobě mnoha národních „nových vln“ zaplavil břehy světové kinematografie. Reizse, Andersona a Richardsona posunul úspěch Free Cinema k tvorbě divácky i kriticky úspěšných hraných filmů, které v lecčems navazovaly na estetiku jejich prvních „svobodných“ filmů.
Čím vlastně na sebe první dokumenty Free Cinema upoutaly tak velkou pozornost? Vždyť třeba právě Reiszovy filmy Maminka to nedovolí a My jsme hoši z Lambethu ukazují jeden večer v lokální tančírně resp. sledují, jak tráví volný čas mládež z „hůř“ postavených rodin. Odpověď na tuto otázku leží v době, kdy filmy vznikaly a ve způsobu, jakým jsou udělané.

(pokračování)

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít