NOVINKA - Ropáci v Drnovicích

Nový film Radima Procházky objevuje „tunel“ nejen v Drnovicích, ale tak trochu v celém Česku...

První asociací, kterou ve mně vyvolal název posledního filmu Radima Procházky, byla představa italského quadrocento. Dante, Petrarca, Boccaccio, rispet, tercína…Že pojem cattenacio nepochází z literární ale fotbalové terminologie, jsem se vlastně dozvěděl až ze samotného filmu. Eleganci sonetů velkých básníků italské renesance lze jistě jen těžko srovnávat s baletním představením squadry azzury. Přesto se však po shlédnutí filmu rychle dostavuje dojem, že tahle drnovická historka o tom, jak si tým vesnických fotbalistů díky vychytralosti jednoho podvodníka první ligu zahrál, vypadla rovnou z Dekameronu.
Svoji povahu rozverné satiry demonstruje film od prvních záběrů skrze svůj retro-reportážní styl.  Expedice investigativních novinářů se vydává do ekonomického pravěku, aby objevila fenomén světového významu – tunel. Film si vcelku odvážně pohrává se svou formální stránkou, paroduje postupy filmové a televizní publicistiky minulých „analogových“ dob. To nejvýrazněji představuje obraz natočený na osmi milimetrový film a doprovod zaníceného komentáře. Metoda to je zajímavá, místy skutečně zábavná. Odvážné je pak na ní jednak to, že si dělá legraci z lidí, kteří možná ještě mají vliv i dnes, jednak z toho důvodu, že riskuje, že někteří z diváků stylu neporozumí a film tak nepřijmou (jak se to částečně odráží v internetových diváckých diskuzí).
Nejlépe snad Procházkův snímek přirovnat k oscarovému film Jana Svěráka Ropáci. V obou případech se stáváme účastníky expedice, která se vydává proti proudu času, aby nevědeckému světu odhalila kuriózní anomálii. V jednom případě jde o objev z oblasti zoologie, v druhém z oblasti ekonomie- Oba fenomény pak mají společné především to, že  jde o jevy současně jak velmi lokální přímo specificky české tak i globální mající zásadní světový význam.  Ropák i „tunel“ se představují jako české „objevy“, které obohatily svět. To, co autoři sledují a svojí nadsázkou také dosahují, je pochopitelně kritika poměrů ve společnosti, které ke vzniku takových „objevů“ vedou. V tomto případě ovšem film Radima Procházky dosahuje ještě jednoho důležitého efektu, který lze považovat za hlavní poselství filmu.
„Divoký nástup kapitalismu v 90. letech se do dnešní doby promítá ne méně než neodsouzené monstrprocesy z padesátých let minulého století.“ citovala Česká Televize na svých stránkách Radima Procházku. V tomto duchu jeho film nejen kritizuje ale také karnevalizuje, nejen odhaluje ale také se vysmívá. Má zřetelně terapeutickou úlohu a u svých diváků může vyvolávat pozitivní katarzní účinky. Když už neumíme své špatné společenské svědomí léčit prostředky k tomu vhodnými, je potřeba alespoň nějak ulevit našemu frustrovanému smyslu pro spravedlnost. Neuzdravenou ránu, kterou bezpochyby v české společnosti divoké zlatokopectví devadesátých let stále představuje, se Procházkův film snaží vyléčit smíchem. Ovšem nikoliv odtažitým ironickou povzdechem, ale bujarým očistným smíchem karnevalu, během kterého se císař všem na očích promenáduje ve své nehezké směšné nahotě. Vzhledem k tomu, že se tvůrci filmu stali záhy po uvedení snímku terčem žaloby hlavního tvůrce drnovického zázraku Jana Gottwalda, tak se zdá, že se v tomto ohledu trefili dobře.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít