Říše šíleného rozumu

Ve svém zatím posledním díle se švýcarsko-kanadský režisér Peter Mettler radikálně vzdálil dosavadní poloze svrchovaně individualistického tvůrce. Z bezmála božské perspektivy vypráví příběh vzestupu (a pádu) říše jménem Petropolis. Říše, jejíž součástí jsme každý z nás.

Film Petropolis (doslova) zviditelňuje diskutovanou problematiku těžby a zpracování tzv. nekonvenční ropy. Zdrojem „černého zlata“ jsou v tomto případě živice obsažené v ropných (nebo také dehtových) píscích. Největší světové naleziště této suroviny se nachází v Kanadě v provincii Alberta. Odhadovaný ropný potenciál této oblasti je velmi vysoký, stejně tak je však velmi vysoká daň, kterou je nutné za ropu z živic zaplatit.
Mettlerův snímek se skládá toliko z leteckých záběrů pořízených nad oblastí Athabaských ropných písků. Ptačí perspektiva, plynulý zpomalený pohyb a rytmická montáž dodávají filmu hypnotickou atmosféru a v divákovi vzbuzují přímo meditativní zážitek. Obraz je prostý zrnění, šumu a jiných deformací tolik typických pro předchozí Mettlerova díla. Záběry jsou precizně komponované a natočené za úchvatných světelných podmínek. Pokud si odmyslíme informativní titulky, které snímek bezpečně ukotvují v ekologickém poselství, nezdá se, že by Mettler natočil primárně kritický film. Kdyby takové dílo vzniklo na začátku dvacátého století, mohlo by stejně tak dobře být vnímáno jako oslavná óda na lidské schopnosti. Na rozum, vědu a technologii. Na člověka, který se stává spolutvůrcem svého světa. Peter Mettler však svůj film natočil o sto let později. Složité technologické řešení exploatace živic je sice pořád vrcholné dílo lidského rozumu a jako takové hodno obdivu, ale jeho uvedení do praxe se paradoxně stává šílenstvím. Takový je kontext věku „Petropolis“, doby, kdy se rozum začíná pozvolna proměňovat ve svůj vlastní opak a člověk se ocitl ve vleku mechanismů, které sám kdysi konstruoval. V tomto ohledu je pro film typické výrazné odlidštění. Kamera se s výrazným zaujetím věnuje v dlouhých a estetizovaných záběrech mechanickému „baletu“ mohutných těžebních strojů. Doly a rafinérie vypadají jako obrovská mraveniště ovládaná všemocným a na jedinci zcela nezávislým „pudem produkce“. Jediná lidská postava, která se ve filmu objeví, stojí jakoby ztracená uprostřed rozlehlé pouště síry.
Je to právě onen silný aspekt de-humanizace a diktátu technologie, čím Petropolis kromě svého názvu odkazuje na klasické dílo německé kinematografie. Petropolis je impérium našich energetických návyků a potřeb, náš sen o dokonalém životním stylu, který se dnes podobně jako v umělecké vizi Fritze Langa začíná proměňovat v noční můru. Cítíme tlak, který na nás říše vytváří, jak nás pozvolna korumpuje a zotročuje. V současném (západním) světě, nad kterým se vznáší stín krize, pokládá Peter Mettler skutečně subverzivní otázku: Je opravdu nutné, abychom uspokojili všechny své potřeby? Abychom dál pokračovali cestou exploatace přírody jen proto, že to dokážeme? Jako zajatcům „rozumu“ se nám zdá, že nemáme na vybranou. Mettlerův film je vzácný i proto, že nám dovolí na chvíli vystoupit ze své perspektivy. Spolu s ním se můžeme na chvíli vznést nad Petropolis , zaujmout odstup a svobodně se rozhodnout, zda skutečně chceme být jeho součástí.

Komu se zalíbil hymnický charakter letecké montáže a chtěl by si ji vychutnat v čistě impresivní podobě bez znepokojivého apelu doporučujeme obdobně koncipovaný snímek klasiků litevského dokumentu A. Stonyse a A. MateliseFlight Over Lithania or 510 Seconds of Silence, který také najdete v nabídce portálu.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít