Tanec s vlastním stínem

Jeskynní komplex v jižní Francii v sobě ukrývá drahocenný archeologický nález, který světová vědecká komunita úzkostlivě střeží před zraky zvědavých turistů. Slavný německý režisér Werner Herzog však získal povolení k natáčení na tomto tajuplném místě a sestoupil do hlubin podzemního labyrintu, aby odtud přinesl svědectví o naší společné minulosti. Magický dokument Jeskyně zapomenutých snů otvírá 2.1. nový filmový rok na portálu www.dafilms.com. Prvních 99 diváků jej uvidí zdarma!

Jeskyně zapomenutých snů / Jedinečnost archeologického nálezu v jeskyni Chauvet spočívá kromě jiného v jeho stáří. Soubor jeskynních maleb, který náhodou objevila tříčlenná speleologická výprava v roce 1994, je totiž nejstarší nalezenou památkou tohoto druhu na světě. Skalní komplex, který sloužil jako jakési kultovní místo, snad chrám – existovalo-li v kultuře našich předků takové slovo – k nám dnes promlouvá jazykem lidského společenství vzdáleného víc jak třicet tisíc let. Jazykem umění, kterému sice nedokážeme porozumět, ale přesto s překvapením zjišťujeme, jak hluboce a bytostně se nás dotýká. „Když jsem přišel poprvé do jeskyně, každou noc jsem měl neuvěřitelně živé sny o lvech. Po pěti dnech jsem musel výzkum přerušit a trochu si odpočinout. Byl to pro mne úplný emocionální šok,“ takto popisuje na kameru mladý francouzský archeolog ohromující dojem, kterým na něj jeskyně zapůsobila. Stojíce před tisíciletými obrazy jako by dnešní pozorovatelé v sobě probouzeli potlačené kolektivní nevědomí formované po období dlouhých desítek tisíc let a v současné době pouze narychlo překryté nátěrem civilizace. Samotných kreseb se kvůli zachování bakteriologických podmínek v prostoru nesmí nikdo dotknout. To je velmi symbolické. Vědci tak sice fotí, měří, skenují a všelijak klasifikují podzemní poklady (nejsou to jen kresby, ale také otisky dlaní, stopy nohou a kosti pravěkých zvířat), aniž by však mohli dosáhnout na jejich skutečné tajemství. Propast času, která nás dělí od lovců mamutů, je zkrátka příliš velká, vzpírá se racionálnímu poznání. Co dnes například považujeme za oltář, může prostě být jen místo, kde si pravěký lovec odložil kost z kořisti. A naopak. Herzogův film se zamýšlí nad tím, že k pochopení smyslu nástěnných kreseb je nutné spíš dívat se na ně nikoliv pouze skrz laserové skenery, ale tak, jak je viděli jejich původní tvůrci. Ve světle loučí, které oživuje kamenné stěny hrou stínů.
„Když si svítíte plamenem, jehož světlo se mihotá, snadno si představíte, jak lidé tančili se svými vlastními stíny. Prvními obrazy tak vlastně byly stěny. Bílá stěna a černý stín,“ říká jeden z lidských protagonistů filmu, renomovaný archeolog Jean-Michel Geneste. Tvůrci filmu se sice pokusili zprostředkovat divákům co možná nejvíce působivé obrazy pravěkého umění - i z tohoto důvodu nakonec režisér zvolil natáčení pomocí 3D technologie, která slibovala dodat plochému filmovému obrazu dynamiku zvrásněných stěn jeskyně – ale Herzog si je jako zkušený filmový tvůrce dobře vědomý toho, že i ten sebe-věrnější obraz obrazu bude vždy působit jen jako pohlednice Mony Lisy z obchůdku ze suvenýry v Louvru. Jeho film naznačuje, že tajemství obrazů ze Chauvet je nakonec potřeba hledat jinde. Totiž na stěnách jeskyní našeho vlastního nevědomí.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít