Palestinská pomlázka

Na letošní velikonoce připravil portál Dafilms filmovou kolekci složenou z aktuálních izraelských a palestinských dokumentů. Všechny z nich můžete v týdnu od 2. do 9. 4. streamovat zdarma.

Z našeho velikonočního speciálu, který čítá tři dlouhometrážní (Hula a Natan, Stretch Marks, Description of a memory) a sedm krátkometrážních (Jerusalem moments 1-7) vybíráme:

„Jako filmoví hrdinové“

Skupina mladých Palestinců zahalených v typických černo-bílých šátcích se obezřetně pohybuje noční krajinou. Míří k izraelsko-palestinské hranici. Výrazy mají sveřepé a ostentativně dávají najevo své odhodlání. „Jdeme jako filmoví hrdinové“, uleví si od napětí jeden z nich. Džihádisté? Teroristé? Mučedníci? Kdepak. Zedníci a stavební dělníci! A takhle vypadá jejich „obyčejná“ cesta do práce. V noci utíkají před izraelskou policií a ve dne staví v Jeruzalémě izraelské domy. Jeden z mnoha paradoxů „divokého“ Blízkého východu.
Snímek izraelského režiséra Daniela Gala Nine to Five ze série Jerusalem Moments je nabitý akcí a napětím víc než leckterý hollywoodský trhák. Tady u hraniční zdi oddělující Izrael od Palestiny jde skutečně o život. A nejen o životy mladých mužů, kteří se v náhlé panice způsobené zablýsknutím světel majáku policejního džípu vrhají bezhlavě z osmimetrové stěny dolů. Ale také o životy jejich žen, rodičů a hlavně dětí, kvůli kterým tohle celé nedobrovolné dobrodružství podnikají.

„More than just a fuck“

Židovská filmařka, hudebnice a performerka Zohar Wagner pokračuje v důsledném zpytování svého duševního, rodinného a pohlavního života. Oproti svému debutu Zorki tak ve svém novém filmu Stretch Marks činí s výrazně větším filmařským sebevědomím. Základní téma a nejdůležitější rekvizity zůstávají, jen těžiště snímku se posouvá k osobnějšímu, ale paradoxně lépe pochopitelnému, sdělení. Projekty Zohar Wagner, které se pohybují na hranici mezi home videem a videoartem, jsou velmi sebestředné, ale nelze jim upřít (někdy provokativní) upřímnost. Tělo je pro Zohar Wagner nástrojem sebevyjádření. Nebojí se klást do protikladu svůj na podiích budovaný obraz živelné femme fatale s obrazy vzlykající nastávající matky sužované porodními bolestmi. Zatímco ve filmu Zorki zkoumala Zohar Wagner samu sebe skrze svoji matku, nyní to dělá skrze své vlastní mateřství. V prvém případě se jí mateřství dotýkalo jaksi zvenku a mělo na ni mj. také výrazný negativní vliv (nedobrovolně sdílené tajemství o matčině nevěře), nyní prožívá mateřství niterně a pozitivně. Její dcera Lucy je sice příčinou rozchodu s mužem, kterého Zohar miluje, ale to neznamená, že její přítomnost v Zohařině životě není zásadním projevem Lásky.

„Celej život jsem měl držku v bahně.“

Smutná dokumentární groteska Hula a Natan zavede diváky do izraelské město Sderot, které v posledních letech neprožívá zrovna období rozkvětu. Pro svoji blízkost k palestinským hranicím se od vypuknutí tzv. druhé intifády stalo oblíbeným terčem podomácku vyráběných raket islámských džihádistů. O takové sousedy stojí málokdo, a tak není divu, že se dvaceti tisícové město potýká s masivním exodem svých vlastních obyvatel. To se však netýká Huly ani Natana, dvou bratrů a „obchodních partnerů“, kteří na zanedbaném předměstí Sderotu provozují automobilové vrakoviště. Hula i Natan už mají souboje s osudem dost. Energie jim zbývá už maximálně na to, aby se navzájem pohádali o cigaretu, jídlo či jen tak. Národnostní konflikty je nechávají zcela lhostejnými. O nic se neprosí, nic nechtějí – snad jen aby je všichni nechali na pokoji. Ale na to bohužel leží jejich útočiště na příliš horké půdě. A tak jim dál izraelské úřady vyhrožují nuceným vystěhováním a z druhé strany na ně dál prší palestinské střely.

Komentáře

Pro přidání komentáře se prosím nejprve přihlašte nebo zaregistrujte.

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance