Po (šesti) letech - retrospektiva Pavla Kouteckého

Od osudného kroku režiséra dokumentaristy Pavla Kouteckého, který ho stál život, už uplynulo šest let. Pamatuje se to dobře, je k tomu jednoduchá pomůcka – Cena Pavla Kouteckého. Ocenění, které vzniklo záhy po Kouteckého tragické nehodě, se bude letos udělovat právě po šesté. K této příležitosti přichystal portál DAFilms přehlídku nejen filmů oceněných v minulých letech, ale také velkou retrospektivu filmů samotného Pavla Kouteckého – v týdnu od 11.6. on-line na www.dafilms.com ZDARMA

„Jedním z důvodů proč jsme založili Cenu Pavla Kouteckého je, abychom si každoročně v kruhu nejen přátel a filmařů připomněli a promítli nějaký z Kouteckého filmů." říká Jarmila Poláková, jedna ze zakladatelů Ceny Pavla Kouteckého a producentka z asociace Film & Sociologie.

Jistě není náhoda, že právě Pavel Koutecký se zařadil mezi přední spolupracovníky asociace. Kouteckého do pozice jakéhosi „filmaře-sociologa“ předurčoval jeho stabilní zájem o aktuální tep doby a velká společenská témata. Stejně tak jeho autorský styl založený na metodě pečlivého a neinvazivního pozorování. Tuto „roli“ však Pavel Koutecký naplňuje ve svém díle pouze zdánlivě.

Jeho filmy jsou totiž nakonec příliš zaujaté, angažované a otevřené ve vztahu k lidem před i za kamerou, než aby se daly označit za výsledek práce vědecké analýzy. Naštěstí pro tvůrce i diváka. To však neznamená, že Koutecký není ve svých společenských sondách obdivuhodně přesný a výstižný. Obzvlášť citlivou ruku má pro téma a především pro výběr „sociologického vzorku“ svých protagonistů. Jednotlivé scény z jeho filmů vydají za sáhodlouhé popisy a analýzy. Když ve filmu Po letech 1989-1994 promlouvá (pouhý jeden rok po sametové revoluci!) Martin Mejstřík o hořkosti z marného boje o rozkradený svazácký majetek, je v té zkratce naprosto přesně popsán základní problém porevoluční ekonomické transformace. Když v polovině devadesátých let na poradě prezidentské kanceláře ve snímku Občan Havel analyzuje Ivan Medek charakter Václava Klause, nemůže současný český divák neocenit to, jak přesná a výstižná slova to jsou.

Můžeme jmenovat především dva základní důvody, proč nelze Kouteckého uzavírat do škatulky „pouhé“ sociologie. Prvním z nich je absence závěrů. Na interpretační rovině zůstává Koutecký jako pravý umělec zásadně otevřený, koneckonců mu jako filmaři jde především o příběh a o lidi nikoliv o data a poznatky. S tím úzce souvisí druhý důvod – i přes zdánlivou objektivitu jeho observační metody, zůstává režisér pevně angažovaný ve svém příběhu a především ve vztahu ke svým „sociálním hercům“, kteří před jeho kamerou nikdy neztrácí svojí osobitou jedinečnost.

Společně s většinou zásadních titulů Kouteckého filmografie (Po letech, Občan Havel, Pražské jaro opus 1-3, Zánik Československa v parlamentu a další) uvádí portál www.DAFilms.cz také filmovou kolekci složenou z vítězů předchozích ročníků Kouteckého ceny – jmenovitě Nízký let (r Jan Šikl), Pulec, králík a Duch svatý (r. Filip Remunda), Nevítaní (r. Tomáš Škrdlant), Země snů (r. Martin Ryšavý) a Pozemšťané, koho budete volit (r. Linda Kallistová Jablonská a Inventura o.s.)

Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.

Členové Doc Alliance

Chcete být pravidelně informováni o našem filmovém programu?

Odesláním registrace k Newsletteru souhlasím se zasíláním obchodních sdělení elektronickými prostředky a souvisejícím zpracováním osobních údajů pro účely zasílání Newsletteru Doc-Air Distribution s.r.o. a potvrzuji, že jsem si přečetl(a) Zásady zpracování osobních údajů, textu rozumím a souhlasím s ním, přičemž beru na vědomí práva zde uvedená, zejména právo na námitky proti provádění přímého marketingu.

Poslat svému Junioru

Zavřít