V srpnu 1974 se v na filmovém plátně společně uvedli jako scenáristé Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak díky nestárnoucí tragikomedii Jáchyme, hoď ho do stroje! S režisérem Oldřichem Lipským pak spolupracovali i na studentské komedii „Marečku, podejte mi pero!“ Díky autorské dvojici, spojené od roku 1976 s Divadlem Járy Cimrmana, našel tehdy padesátiletý Lipský způsob, jak se se ctí vyrovnat s normalizační realitou. Král české filmové parodie po únikovém Slaměném klobouku (1971), dětské komedii 6 medvědů s Cibulkou (1972) a zemědělské agitce Tři chlapi na cestách (1973) natočil svůj vůbec první osobitě „civilní“ komediální film bez fantazijních prvků.
Příběh o nesmělém mladém traktoristovi Františkovi, který přichází z venkova do Prahy, se ovšem opírá o jeden z pomíjivých hitů normalizační éry – kondiciogram. Tvůrcům se povedlo překonat dobové standardy a realizovat „existenciální“ komedii o tom, že člověk je pánem vlastního osudu. Plachý, nerozhodný František Koudelka totiž svůj život zcela podřídí computerovému plánu vymezujícímu pro všechny činnosti „šťastné“ a „krizové“ dny. Zatímco v těch špatných se dobrácká naivka stává trpnou obětí své obvyklé neschopnosti a smůly, v „dobrých dnech“ dokáže oslnit dívku svého srdce – prodavačku Blanku (Marta Vančurová), porazit nadutého výčepního, vyhrát zápas v judu i automobilový závod. Nápady až přetížený snímek právem patří k českých komediálním klenotům, a to nejen díky řadě okouzlujících scén a nestárnoucích dialogů, ale i díky přesnému hereckému obsazení. Tomu dominuje ve své první velké filmové roli tehdy devětadvacetiletý divadelník Luděk Sobota. Pokud jde o titulního Jáchyma v podání Petra Bruknera, jde o cameo počítačového technika, který se na plátně objeví jen několik vteřin.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.