Devadesátá léta byla pro českou i slovenskou společnost obdobím velkých změn. Na některé z nich dnes vzpomínáme s nostalgií, jiné bychom raději vymazali z paměti. Ve výběru hraných i dokumentárních filmů tohoto speciálu jsme se snažili vytvořit plastický obraz tehdejší doby. Od osobních příběhů až po politické kauzy.
Počátek této dekády byl spojený s pocitem radosti, neomezené svobody a ohledáváním hranic nově nabyté demokracie. Se skomírajícím režimem se s humorem uskupení kolem Divadla Sklep vypořádal režisér Tomáš Vorel v legendárním Kouři, naopak Martin Šulík ve filmu Všechno co mám rád poukázal, že se svobodou přichází i osobní zodpovědnost a potřeba činit zásadní životní rozhodnutí.
Symbolem devadesátých let se stala ekonomická transformace, kterou poháněl všudypřítomný rozvoj podnikání. Není proto divu, že se vliv podnikatelů začal čím dál více dostávat i do politiky a s ním přicházela i korupce a různé formy mafiánských praktik. Propojováním politiky s podnikáním na Slovensku se zabývala režisérka Barbora Berezňáková v dokumentárním filmu Skutok sa stal nebo na české straně pak Radim Procházka v jeho Drnovickém cartenacciu.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.