Martin Hollý zobrazoval člověka v morálních zkouškách s empatií a pravdivostí. Jeho filmy o svědomí, svobodě a odvaze zůstávají silné a aktuální i dnes.
Slovenský režisér Martin Hollý (1931–2004) patří k nejvýraznějším vypravěčům slovenského filmu. Proslavil se zejména horským dramatem Měděná věž – příběhem o lásce, přátelství a žárlivosti, ale jeho filmografie sahá od dokumentů přes psychologická a válečná dramata až po legendární pohádky.
Už svým debutem Havrania cesta (1962), který spolu s filmy Slunce v síti (r. Štefan Uher) nebo Boxer a smrt (r. Peter Solan) ohlašoval nástup slovenské nové vlny, se postavil mimo dobové schéma budovatelských hrdinů a soustředil se na autentické lidské příběhy, plné pochybností, vášní a morálních dilemat. V tandemu se scénáristou Tiborem Vichtou vytvořil řadu filmů, v nichž se lidská důstojnost a svoboda lámou v mezních situacích. Ať už například v kriminálním dramatu Případ pro obhájce či v psychologickém dramatu Smrt šitá na míru.
Hollého hrdinové pijí, milují, zrazují i odpouštějí – a právě tím působí živě i dnes. Jeho filmy stále rezonují svou empatií, dramatickou silou a morální naléhavostí.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.