Může dokumentární film nést silnou politickou výpověď a zároveň dosahovat rozměrů konceptuálního díla? Může promlouvat o složitých lidských příbězích a přitom využívat vysoce estetizovaných obrazů? Seznamte se s filmovou tvorbou jednoho z nejvýraznějších norských režisérů současnosti, Thomase A. Østbyeho. Originální snímky, které získávají ceny na lidskoprávních festivalech, zatímco plní sály světových galerií, včetně režisérovy filmové masterclass, sledujte od 18. do 25. dubna na DAFilms.cz zdarma!
Nepřehlédnutelné postavě současného skandinávského filmu, Thomasi A. Østbyemu, se na mezinárodní scéně dostává pozornosti nejenom kvůli jedinečnému přístupu, v němž obsahově palčivá témata, spojená především s tématy identity a imigrace, podává prostřednictvím esteticky propracované formální stránky, ale také díky jeho tvůrčí činnosti v oblasti uměleckých instalací a fotografie. Úspěchy Østbye sbírá též s vlastní produkční společností PlymSerafin, která získala již několik nepřehlédnutelných ocenění. Za všechny jmenujme například Nordic Dox Award docalliančního dánského festivalu CPH:DOX, Prix Francais – National Art Exhibition či lidskoprávní cenu norského ministerstva kultury.
Právě neúnavný zájem o lidská práva, která jsou v Østbyeho snímcích zachycena především na pozadí otázky, kým jsme, jestliže se ocitneme v roli imigrantů, bez dokladů a minulosti v cizí zemi, provází režisérův nejznámější snímek PŘEDSTAVA O EMANUELOVI. Ten diváky seznamuje se základními rysy režisérovy tvorby. Filmové obrazy se zde stávají výtvarnými plátny, která překvapují úhlem pohledu či portrétním stojanem, který pečlivě vyjevuje detaily tváře, těla nebo prostředí, které promlouvají za celek zobrazené situace. V rovině obsahové se ve snímku setkáváme s mužem, o němž oficiálně víme pramálo. Sám sebe nazývá Emanuelem a do Norska, kde nedisponuje jakýmkoliv zázemím, přichází z Afriky. S nejasnou minulostí, již nemá před úřady jak prokázat, bez finančních prostředků a negramotný se ocitá v kompletní izolaci od společnosti, do níž se chce integrovat. Pro všechny, kromě Østbyeho a jeho kamery, zůstává neviditelný. Jak jeho příběh dopadne? Snímek PŘEDSTAVA O EMANUELOVI zasáhl norské publikum natolik, že si odnesl nejenom státní cenu Ministerstva kultury, ale byl také zakoupen jako výukový snímek do škol, kde je s ním v kontextu výuky o lidských právech pracováno.
V návaznosti na úspěch snímku PŘEDSTAVA O EMANUELOVI podnikl režisér další odvážný krok, když ve svém předposledním snímku PRYČ Z NORSKA předal kameru do rukou samotnému hlavnímu hrdinovi Emanuelovi. Emanuel tak spontánně zachycuje svůj návrat do Afriky a vytváří jedinečný filmový deník, jehož jsme přímými svědky. Přímá konfrontace je také motivem, který Østbye využívá v dalším ze svých oceňovaných snímků HUMAN. Ve středometrážním filmu staví před kameru osoby, které nechává mimo jakýkoliv kontext známého prostředí a kultury vykonávat každodenní činnosti, a zprostředkovává tu jejich osobní či profesní zkušenost i vzájemná setkání. Bez společenského kontextu Østbyeho kamera začíná působit jako stroj na obnažení, odhalující, co skutečně utváří naše lidské rysy.
Kratší snímky v retrospektivě zastupuje starší formální experiment IN YOUR DREAMS, v němž se režisér opět dotýká tématu imigrace a rezistence formálního státního aparátu vůči individuálním potřebám jednotlivce. Na něj časově navazuje snímek 6 CONCEPTIONS OF FREEDOM, jenž se proměňuje v intimní studii samoty prožívané uvnitř norského hlavního města. Motivu identity, avšak prostřednictvím sehrávání rolí, se ještě jednou dotýká krátký snímek TAKE #2.
Online retrospektivu doplňuje také režisérův nejstarší, performativně pojatý experiment SHAPING UP, odkaz na interaktivní dokumentární projekt 17 000 OSTROVŮ a v premiéře uváděná filmová masterclass, kterou Østbye pronesl na podzim roku 2015 na MFDF Ji.hlava.
Ponořte se do kreativního světa Thomase A. Østbyeho v týdnu od 18. do 24. dubna zdarma a více o jeho práci čtěte v exkluzivním interview pro portál DAFilms.cz!
Fotografie: MFDF Ji.hlava
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.