"Na Markerově tvorbě je podle mě nejtypičtější role fikce v jeho dokumentech. Všechny Markerovy snímky mají vlastní úhel pohledu a spojují fikci a dokument."
Co vás vedlo k napsání monografie o Chrisi Markerovi?
Monografii o Chrisi Markerovi jsem napsal v roce 2003, kdy byl snímek Bez slunce vybrán jako jeden ze tří filmů k francouzské maturitě pro středoškolské studenty, kteří měli jako volitelné téma film. Potřebovali tedy klíč k Markerovu dílu a životu.
Čím jsou pro vás jeho filmy zvláštní?
Na Markerově tvorbě je podle mě nejtypičtější role fikce v jeho dokumentech. Všechny Markerovy snímky mají vlastní úhel pohledu a spojují fikci a dokument. Když chtěl tyto dva světy propojit, většinou sahal po dopisu. Díky tomu diváci vnímají jeho filmy jako intimní.
Byl jste při psaní knihy s Chrisem Markerem v kontaktu? Jak k vlastním snímkům přistupoval?
Nebyl jsem s ním v přímém kontaktu, ale měli jsme společného přítele Farrokha Ghaffaryho, významného íránského kritika a filmového tvůrce, který se s Markerem odedávna znal. Chris Marker zpočátku nebyl nadšený, že se o něm připravuje kniha. Své rané snímky považoval za „koncepty“, které nestojí za to, aby se o nich psalo či hovořilo. Jiné filmy pro něj význam měly, například Rampa, Pařížský máj, Vzduch je cítit rudě či Bez slunce, ale ani o těch si nechtěl povídat. Sice nijak nereagoval, nakonec byl ale myslím rád, že kniha vznikla. Je pravda, že jsem „Chrise Markera“ v knize pojal jako literárního hrdinu a některé výmysly, které šířil, jsem prezentoval jako částečně pravdivé.
Které filmy z retrospektivy byste doporučil a proč?
Na retrospektivě je zajímavé to, jak globálně představuje Chrise Markera jako tvůrce cestopisů. Marker byl výtečný cestovatel! Mnohé jeho filmy pojednávají o cestách do dalekých krajin. Rampa dokonce cestuje v prostoru i čase před a po „třetí světové válce“. Bez slunce a Level Five jsou pak jakýmsi shrnutím těchto cestovatelských snímků. Diváky bych tedy rád vyzval, aby se podívali na všechny filmy v retrospektivě, nacházeli mezi nimi spojitosti a sami tak objevovali originální prvky v tvorbě Chrise Markera.
Bamchade Pourvali má doktorát z kinematografie. Je odborníkem na filmovou esej. Jeho první knihou byla monografie o Chrisi Markerovi, kterou v roce 2003 vydal filmový magazín „Cahiers du cinéma“ v rámci edice „Les Petits Cahiers“. Připravil také speciální vydání magazínu Vertigo o Chrisi Markerovi z listopadu 2013.
Zhlédněte filmy z Markerovy retrospektivy zde.
Portál DAFilms.cz je výsledkem tvůrčí spolupráce 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu sdružených do Doc Alliance. Naším cílem je posouvat hranice dokumentárního filmu, propagovat jeho rozmanitost a podporovat kvalitní autorské filmy.