FID Marseille: Neúnavné hledání originality

Francouzská dokumentární přehlídka FID Marseille patří ke klíčovým destinacím diváků, kteří se nebojí experimentovat, objevovat i učit se novým dialektům filmového jazyka. Právě neutuchající snaha ohledávat možnosti média filmu, artikulovat komplexní společenská témata a nabídnout prostor mladým talentům definuje uplynulé čtvrtstoletí existence festivalu. Připomeňte si před začátkem jeho 26. ročníku výběr oceněných snímků minulého roku! Připomeňte si zdarma filmovou atmosféru Azurového pobřeží od 20. dubna do 3. května na DAFilms.cz!

Představu, že dokumentární film není jen jednou homogenní kategorií, například mluvících hlav, ale že spektrum jeho žánrů a poloh umí být mnohem pestřejší, snad není již nutné obhajovat. Pokud se však chcete skutečně podívat na to, jak barevnou paletu výrazových prostředků umí současný dokument rozehrát, pak se nechte nalákat do kinosálů francouzského člena platformy Doc Alliance, festivalu FID Marseille. Právě zde se již po šestadvacáté ve dnech od 30. června do 6. července objeví jedinečný filmový výběr, v němž budou mít hlavní slovo originalita a testování filmových hranic. Přesvědčte se o tom prostřednictvím výběru 9 snímků oceněných festivalovými porotami v roce 2014!

Náročné filmové vyprávění i politický kontext rámují obrazy vítězného dokumentárního snímku hlavní mezinárodní soutěže 25. ročníku OUR TERRIBLE COUNTRY. Film dvojice režisérů Mohammada Ali Atassiho a Ziada Homsiho nabízí divákům intimní setkání se syrským spisovatelem a disidentem Yassinem Haj Salehem, mužem, jehož nekompromisní občanský postoj přivedl na šestnáct let za mříže. Na pozadí vleklé syrské války nabývá jeho osobní příběh před kamerou dalších obrátek. V průběhu natáčení dochází k několika zatčením, nuceným stěhováním po milované, v ruinách se utápějící zemi, které svůj konec nachází v bolestném tureckém exilu.

Téma domova a jeho opouštění řeší i snímky I COMME IRAN a HAUNTED. V prvním zmiňovaném se režisérka Sanaz Azari pokouší prostřednictvím učení se rodnému perskému jazyku nalézt širší vztah k zemi, odkud pochází, ale již nikdy nemohla plně poznat. HAUNTED se naopak vydává směrem sledování vícero příběhů propojených motivem odcházení z domova. Neustálá fyzická přítomnost momentu odchodu z domova daná syrským válečným stavem zde naráží na mentální nepřipravenost hlavních protagonistů i otázku, zda a jak se na takový životní zlom připravit lze. Režisérka Liwaa Yazji, jež si za snímek odnesla cenu pro nejlepší filmovou prvotinu, je nominovaná též na prestižní evropskou dokumentární cenu Doc Alliance Selection Award 2015. Rozhovor o snímku i nominaci si můžete přečíst v sekci novinky.

Neznámé světy za hranicemi každodennosti prozkoumává dvojice dokumentů TOURISME INTERNATIONAL a I FORGOT! Zatímco v TOURISME INTERNATIONAL se v objektivu kamery zjevuje podivná schizofrenie mezi veřejně řečeným a zamlčovaným, jež charakterizuje a provází každý detail života v Severní Koreji, snímek I FORGOT překračuje limity běžného světa svým unikátním filmovým přístupem. Přestože se ocitáme uprostřed banálních denních aktivit hlavního vietnamského hrdiny Hoa, vzdušnost širokoúhlých záběrů i odlehčený rytmus střihu činí z I FORGOT! energickou oslavu nespoutaného mladého života.

Ke světu umělecké imaginace a kultury se obrací poslední čtveřice uváděných snímků. Observační, rozvolněný portrét I, OF WHOM I KNOW NOTHING mexického režiséra Pabla Sigga zachycuje zarchivovaný životní prostor stárnoucího britského vydavatele díla Samuela Becketta Johna Caldera. Mezi táhlými chvílemi jeho dní, ulpívajícími především v minulosti, probleskují intenzivní momenty energie a originální mysli, jež doplňuje přítomnost spisovatelovy múzy Billie Whitelaw. Do oblasti fantazie literárního textu uniká také žánrově nezařaditelný snímek LE SOUFFLEUR DE L’AFFAIRE, rozehrávající alternativní příběh o smrti romantického spisovatele Edmonda Rostanda. Stejným směrem na hranice hraného filmu / dokumentu a biografie / fikce pak míří i snímek TROIS CONTES DE BORGES inspirovaný dílem a osobou argentinského literáta Jorge Luise Borgese. Tématem posledních dnů života, jimž právě umění a fantazijní únik od bolesti může dát finální smysl, výběr pomyslně uzavírá belgický dokument BEFORE WE GO.

Staňte se dokumentárním cinefilem! Své náročné divácké oko trénujte s FID Marseille od 20. dubna do 3. května na DAFilms.cz!

Komentáře

Členové Doc Alliance

Doc Alliance je tvůrčí partnerství 7 klíčových evropských festivalů dokumentárního filmu. Naším cílem je prosazování žánru dokumentárního filmu, podpora jeho rozmanitosti a propagace kvalitních autorských dokumentárních snímků.